Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/9402
Title: Karbüratörde yakıt akışının dinamik simülasyonu ve elektromekanik sistemlerle kontrol edilmesi
Other Titles: Dynamic simulation of the fuel flow in the carburetor and control with electromechanical systems
Authors: Sürmen, Ali
Karamangil, M.İhsan
Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Makina Mühendisliği Anabilim Dalı.
Keywords: Benzinli motorlar
Bilgisayar destekli modelleme
Karbüratör
Rölanti
Yakıt tüketimi
Gasoline engines
Computer aided modelling
Carburetor
Idling
Fuel consumption
Issue Date: 12-Sep-1994
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Karamangil, M. İ. (1994). Karbüratörde yakıt akışının dinamik simülasyonu ve elektromekanik sistemlerle kontrol edilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
Abstract: Bu çalışmada yakıt sarfiyatını azaltmak amacıyla eski model karbüratörlerin rölanti devrelerinde bazı yapısal değişikliklerin yapılması amaçlanmıştır. Bununla ilgili temel işlem olan, rölanti devresindeki akış orjinal ve imal edilen solenoid valflerle kontrol edilsi. Eski model bir karbüratörün rölanti devresinin gerçek boyutlardaki bir pleksiglas(şeffaf) modeli imal edilmiş ve bunun üzerinde deneyler yapıldı. Ayrıca rölanti kanalındaki akış gözlendi. Gerçek motor üzerinde yapılacak deneyler için bilgisayar ile motor arasındaki elektronik devreler hazırlandı ve veri toplama kartını çalıştıracak program C++ dilinde yazıldı. Son olarak yeni tasarımla deneyler yapıldı, elde edilen sonuçlar diğer model sonuçları ile mukayese edildi.
In this study it is aimed to apply some constructional modifications to idle systems of old model classical carburetors to improve the fuel consumption. Flow in idle running system is controlled with original (used in modern carburetors) and newly manufactured solenoid valves. A plexiglass model carburetor having original dimension of idle running system of an old real carburetor is manufactured and then some experiments are carried on this new model. Furthermore, flow in the channel of idle running system is physically examined. Electronic circuits between computer and internal combustion engine are completed a computer program which runs the data acquisition cards is C++. Finally, experiments are carried out with new design and data obtained is compared with the results of other models.
URI: http://hdl.handle.net/11452/9402
Appears in Collections:Fen Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
033830.pdf
  Until 2099-12-31
3.71 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons