Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/16671
Title: | Özne, eğitim, hakikat |
Authors: | Mikeshina, Ludmilla A. Dalgıç, Neziha |
Keywords: | Özne Eğitim Hakikat Birey Felsefe Kaygılanma Kendine bakma Paideia özelliği Yol gösterme Özel öğretmen |
Issue Date: | 2001 |
Publisher: | Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Mikeshina, L. A. (2001). ''Özne, eğitim, hakikat''. çev. Neziha Dalgıç. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 2, 57-62. |
Abstract: | İnsan kültüründe ve toplumda birbirine karıştırılan iki süreç gelişir. Hegel'e göre, ilki her bireyde evrensel bilgi ve deneyimin gelişmesidir, çünkü bireyler tam olarak olmaları gereken şeylerle doğmazlar. İkincisi, birey ve bireyin bilinçliliğin de biricik ve tek formda evrensel bilgi ve deneyimin öznelleştirilmesidir. Felsefe tarihinde bu iki sürecin analiz edilmesi, bilen özne, hakikat, eğitim ve paideia nın birbirine bağlı olduğunu gösterir. Başkaları için kaygılanma ve onları yönetme yeteneklerini geliştiren hermeneutik "kendine bakma" ilkesi, bütünlüğünde bu özellikleri içinde bulunduran ve paideia özelliğini belirleyen geleneklerden birisini betimler. Bu prensip Sokratesçi, Platoncu, Epikürosçu ve Stoacı gelenek tarafından geliştirildi ve cogito 'ya doğru giden düşüncesiyle Descartes tarafından gerçekleştirildi. "Kendine bakma" 17.yy' da bilimsel bilgiyi elde etme koşulu olarak düşünüldü; ama daha sonraları egotizm ve bireycilik olarak nitelendirildi ve kendini kavrama ile yer değiştirdi. Foucault, modern hermeneutik yetişme kavramının temeli olarak ilk anlamında "kendine bakma" ilkesinin tekrar gözden geçirilmesi için gereklilikleri kanıtlar. Böylece "yol gösteren" ya da "özel öğretmen" olarak felsefenin rolü, süreci gözden geçirmektir. |
Description: | Bu makale. PAIDEIA dergisinin Theory of Knowledge bölümünden alınmıştır. |
URI: | http://hdl.handle.net/11452/16671 |
Appears in Collections: | 2001 Bahar Sayı 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2001_2_6.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License