Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/16671
Title: Özne, eğitim, hakikat
Authors: Mikeshina, Ludmilla A.
Dalgıç, Neziha
Keywords: Özne
Eğitim
Hakikat
Birey
Felsefe
Kaygılanma
Kendine bakma
Paideia özelliği
Yol gösterme
Özel öğretmen
Issue Date: 2001
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Mikeshina, L. A. (2001). ''Özne, eğitim, hakikat''. çev. Neziha Dalgıç. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 2, 57-62.
Abstract: İnsan kültüründe ve toplumda birbirine karıştırılan iki süreç gelişir. Hegel'e göre, ilki her bireyde evrensel bilgi ve deneyimin gelişmesidir, çünkü bireyler tam olarak olmaları gereken şeylerle doğmazlar. İkincisi, birey ve bireyin bilinçliliğin de biricik ve tek formda evrensel bilgi ve deneyimin öznelleştirilmesidir. Felsefe tarihinde bu iki sürecin analiz edilmesi, bilen özne, hakikat, eğitim ve paideia nın birbirine bağlı olduğunu gösterir. Başkaları için kaygılanma ve onları yönetme yeteneklerini geliştiren hermeneutik "kendine bakma" ilkesi, bütünlüğünde bu özellikleri içinde bulunduran ve paideia özelliğini belirleyen geleneklerden birisini betimler. Bu prensip Sokratesçi, Platoncu, Epikürosçu ve Stoacı gelenek tarafından geliştirildi ve cogito 'ya doğru giden düşüncesiyle Descartes tarafından gerçekleştirildi. "Kendine bakma" 17.yy' da bilimsel bilgiyi elde etme koşulu olarak düşünüldü; ama daha sonraları egotizm ve bireycilik olarak nitelendirildi ve kendini kavrama ile yer değiştirdi. Foucault, modern hermeneutik yetişme kavramının temeli olarak ilk anlamında "kendine bakma" ilkesinin tekrar gözden geçirilmesi için gereklilikleri kanıtlar. Böylece "yol gösteren" ya da "özel öğretmen" olarak felsefenin rolü, süreci gözden geçirmektir.
Description: Bu makale. PAIDEIA dergisinin Theory of Knowledge bölümünden alınmıştır.
URI: http://hdl.handle.net/11452/16671
Appears in Collections:2001 Bahar Sayı 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2001_2_6.pdf1.48 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons