Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/32540
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇetin, İsmail-
dc.contributor.authorKayır, Mehmet-
dc.date.accessioned2023-05-04T08:16:09Z-
dc.date.available2023-05-04T08:16:09Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.citationKayır, M. (2001). Antikçağda atomcu materyalizm. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/32540-
dc.description.abstractFelsefenin bilinçli bir disiplin olarak Yunanlılarla ortaya çıkmasıyla birlikte, materyalizmin de varlığı hissedilmeye başlanmıştır. Bu anlamda materyalizm diğer adıyla doğacılık en eski felsefedir. Materyalizm ilke olarak, araştırılabilen güç ve olayların dışındaki herhangi bir şeyin varlığını reddeder. Evrende çözülemeyen, gizemli bir olgunun olabileceğini kabul etmez. Bu ilkeler çerçevesinde baktığımızda, Thales'ten Demokritos'a kadarki dönemde, özellikle iki problemin öne çıktığını görmekteyiz. Bunlardan birincisi; varlığın anamaddesinin, arkenin ne olduğu, ikincisi de oluş sorunudur. Bu problem ekseninde ortaya konulan görüşlerde hep bir materyalizme rastlanmaktadır. Dolayısıyla varlığın temeline konulan maddi ilke, doğaya yönelen filozofların düşüncelerinde hep belirleyici konumda olmuştur. Thales'le birlikte başlayan materyalist düşünce, bir kuram olarak atomculara materyalizminde kendini tamamlamıştır. Materyalizmle amaçlanan sadece bir merakı tatmin değil, "bilmek için bilmek" belirleniminin getirdiği ihtiyacı gidermek değil, aynı zamanda bir yaşam biçiminin de formlarını oluşturmaktır. Bunun en somut örneğini Epikurosçulukta görmekteyiz. Sıkı bir Epikurosçu olan Lucretius, materyalist bir yaşam felsefesiyle insanların gereksiz bir takım boş inançlardan kurtulmalarını sağlamayı amaçlamıştır. Çalışmamızın son bölümünü ayırdığımız eseri, bunun çok somut kanıtlan ile doludur. Yani materyalizmde eşya, doğa, evren gibi kavramlar sorgulanmakla kalmamış, insanın bu kavramlarla olan ilişkisi bir ahlak felsefesine dönüştürülmüştür. Materyalizm düzgün bir evren kuramı olmaktan çok, doğacı bir ahlak felsefesinin aracı olarak iş görmüş olduğu tarihsel gerçeğine dikkat etmemiz gerekir. Doğayı anlamak üzere ortaya konulan bu sistemlerde, ahlak felsefesinin kurgusu ve dayanakları da değişmiştir. Ahlak yasalarının kaynağının tanrı olduğu düşüncesi yerini, giderek doğadaki belirlenimlere bırakmıştır.tr_TR
dc.format.extent[VIII], 52 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMateryalizmtr_TR
dc.subjectAntikçağtr_TR
dc.subjectAtomcu materyalizmtr_TR
dc.titleAntikçağda atomcu materyalizmtr_TR
dc.typemasterThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı/Felsefe Tarihi Bilim Dalı.tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SOY_01939.pdf
  Until 2099-12-31
1.27 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons