Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/30665
Title: | Otomobil güç aktarım sistemleri için elastomer yaylı sönüm sisteminin tasarımı ve doğrulanması |
Other Titles: | Design and verification of elastomer spring damping system for automobile powertrain systems |
Authors: | Genç, Mehmet Onur Bursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makina Mühendisliği Bölümü. 0000-0002-8297-0777 Kaya, Necmettin 7005013334 |
Keywords: | Elastomer damper spring Clutch disc Clutch system Powertrain system System modeling Modulus Engineering Damping Elasticity Elastomers Plastics Powertrains Product design Safety factor Viscoelasticity Alternative materials Elastomer dampers Elastomer materials New-generation vehicles Power-train systems System optimizations Visco-elastic behaviors Viscoelastic properties Springs (components) Elastomer damper yayı Debriyaj diski Debriyaj sistemi Güç aktarım sistemi Sistem modellemesi |
Issue Date: | 9-May-2020 |
Publisher: | Gazi Üniversitesi |
Citation: | Genç, M. O. ve Kaya, N. (2020). "Design and verification of elastomer spring damping system for automobile powertrain systems". Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 35(4), 1957-1971. |
Abstract: | Increased comfort requirements on vehicles have been revealed that optimum system design and long product life necessities. In this study, the using of elastomer based materials as damping element have been investigated by taking into consideration of design, validation with bench tests, design and system optimization phases. In the studies, the comparison has been performed with the traditional metallic helical springs, and the advantages and disadvantages of the systems with elastomer springs and metallic springs were revealed with analysis and test results. Due to their hyperelastic and viscoelastic properties, the elastomer materials react unlike to metal materials depending on many variables such as strength, time, temperature and material properties. Driving safety, mechanical endurance, and product life are the issues that need to be guaranteed, hence also the approaches on the selection of safety factor for elastomer spring stiffness have been revealed on the clutch system that is subjected to high dynamic and thermal forces. Following to design and validation phases, the design and system optimizations of elastomer damper spring, at which the hyperelastic and viscoelastic behaviors are characterized, have been performed. The investigation of elastomer damper springs and the optimization of this springs to the powertrain system are the new study in this spesific area and enable to obtain of basics amongst to adaptation and applying of alternative materials to the new generation vehicles. Otomobillerde artan yüksek konfor gereksinimleri, optimum sistem tasarımı ve uzun kullanım ömrü gerekliliklerini ortaya koymuştur. Bu çalışmada otomobil debriyaj sistemlerinde elastomer tabanlı malzemelerin sönümleyici olarak kullanılması tasarım, test ile doğrulama, tasarım ve sistem optimizasyonu temel aşamaları dikkate alınarak incelenmiştir. Yapılan çalışmalarda geleneksel metal helisel yaylar ile karşılaştırma yapılarak, elastomer yaylı ve metal yaylı sistemlere ait avantaj ve dezavantajları analiz ve test sonuçları ile gösterilmiştir. Elastomer malzemeler hiperelastik ve viskoelastik özelliklerinden dolayı kuvvete, zamana, sıcaklığa, malzeme özellikleri gibi birçok değişkene bağlı olarak metal malzemelerden farklı tepkiler gösterirler. Sürüş güvenliği, mekanik sağlamlık ve ürün ömrü otomobillerde garanti altına alınması gereken konulardır, bu sebeple yüksek dinamik ve termal yüklere maruz kalan debriyaj sisteminde elastomer yay rijitliği için güvenlik faktörü seçiminde yapılması gereken yaklaşımlar da ortaya konulmuştur. Elastomer yay malzeme testleri, son ürün testleri ve sonlu elemanlar analizi ile doğrulanmasının ardından komple otomobil güç aktarım sistemi bir boyutlu modellenerek sistem davranışları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Otomobil debriyaj sistemleri için elastomer yayların incelenmesi ve bu yayların güç aktarım sistemi için optimizasyonu bu alanda yapılan yeni bir çalışma olup, alternatif malzemelerin yeni nesil otomobillere adaptasyonu ve uygulanması konusunda temel oluşturabilecek niteliktedir. |
URI: | https://doi.org/10.17341/gazimmfd.665159 https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazimmfd/issue/56113/665159 http://hdl.handle.net/11452/30665 |
ISSN: | 1300-1884 1304-4915 |
Appears in Collections: | Scopus TrDizin Web of Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kaya_2020.pdf | 929.57 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License