Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/30665
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGenç, Mehmet Onur-
dc.date.accessioned2023-01-26T08:30:51Z-
dc.date.available2023-01-26T08:30:51Z-
dc.date.issued2020-05-09-
dc.identifier.citationGenç, M. O. ve Kaya, N. (2020). "Design and verification of elastomer spring damping system for automobile powertrain systems". Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 35(4), 1957-1971.tr_TR
dc.identifier.issn1300-1884-
dc.identifier.issn1304-4915-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17341/gazimmfd.665159-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/gazimmfd/issue/56113/665159-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/30665-
dc.description.abstractIncreased comfort requirements on vehicles have been revealed that optimum system design and long product life necessities. In this study, the using of elastomer based materials as damping element have been investigated by taking into consideration of design, validation with bench tests, design and system optimization phases. In the studies, the comparison has been performed with the traditional metallic helical springs, and the advantages and disadvantages of the systems with elastomer springs and metallic springs were revealed with analysis and test results. Due to their hyperelastic and viscoelastic properties, the elastomer materials react unlike to metal materials depending on many variables such as strength, time, temperature and material properties. Driving safety, mechanical endurance, and product life are the issues that need to be guaranteed, hence also the approaches on the selection of safety factor for elastomer spring stiffness have been revealed on the clutch system that is subjected to high dynamic and thermal forces. Following to design and validation phases, the design and system optimizations of elastomer damper spring, at which the hyperelastic and viscoelastic behaviors are characterized, have been performed. The investigation of elastomer damper springs and the optimization of this springs to the powertrain system are the new study in this spesific area and enable to obtain of basics amongst to adaptation and applying of alternative materials to the new generation vehicles.en_US
dc.description.abstractOtomobillerde artan yüksek konfor gereksinimleri, optimum sistem tasarımı ve uzun kullanım ömrü gerekliliklerini ortaya koymuştur. Bu çalışmada otomobil debriyaj sistemlerinde elastomer tabanlı malzemelerin sönümleyici olarak kullanılması tasarım, test ile doğrulama, tasarım ve sistem optimizasyonu temel aşamaları dikkate alınarak incelenmiştir. Yapılan çalışmalarda geleneksel metal helisel yaylar ile karşılaştırma yapılarak, elastomer yaylı ve metal yaylı sistemlere ait avantaj ve dezavantajları analiz ve test sonuçları ile gösterilmiştir. Elastomer malzemeler hiperelastik ve viskoelastik özelliklerinden dolayı kuvvete, zamana, sıcaklığa, malzeme özellikleri gibi birçok değişkene bağlı olarak metal malzemelerden farklı tepkiler gösterirler. Sürüş güvenliği, mekanik sağlamlık ve ürün ömrü otomobillerde garanti altına alınması gereken konulardır, bu sebeple yüksek dinamik ve termal yüklere maruz kalan debriyaj sisteminde elastomer yay rijitliği için güvenlik faktörü seçiminde yapılması gereken yaklaşımlar da ortaya konulmuştur. Elastomer yay malzeme testleri, son ürün testleri ve sonlu elemanlar analizi ile doğrulanmasının ardından komple otomobil güç aktarım sistemi bir boyutlu modellenerek sistem davranışları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Otomobil debriyaj sistemleri için elastomer yayların incelenmesi ve bu yayların güç aktarım sistemi için optimizasyonu bu alanda yapılan yeni bir çalışma olup, alternatif malzemelerin yeni nesil otomobillere adaptasyonu ve uygulanması konusunda temel oluşturabilecek niteliktedir.tr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherGazi Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf Gayri Ticari Türetilemez 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectElastomer damper springen_US
dc.subjectClutch discen_US
dc.subjectClutch systemen_US
dc.subjectPowertrain systemen_US
dc.subjectSystem modelingen_US
dc.subjectModulusen_US
dc.subjectEngineeringen_US
dc.subjectDampingen_US
dc.subjectElasticityen_US
dc.subjectElastomersen_US
dc.subjectPlasticsen_US
dc.subjectPowertrainsen_US
dc.subjectProduct designen_US
dc.subjectSafety factoren_US
dc.subjectViscoelasticityen_US
dc.subjectAlternative materialsen_US
dc.subjectElastomer dampersen_US
dc.subjectElastomer materialsen_US
dc.subjectNew-generation vehiclesen_US
dc.subjectPower-train systemsen_US
dc.subjectSystem optimizationsen_US
dc.subjectVisco-elastic behaviorsen_US
dc.subjectViscoelastic propertiesen_US
dc.subjectSprings (components)en_US
dc.subjectElastomer damper yayıtr_TR
dc.subjectDebriyaj diskitr_TR
dc.subjectDebriyaj sistemitr_TR
dc.subjectGüç aktarım sistemitr_TR
dc.subjectSistem modellemesitr_TR
dc.titleOtomobil güç aktarım sistemleri için elastomer yaylı sönüm sisteminin tasarımı ve doğrulanmasıtr_TR
dc.title.alternativeDesign and verification of elastomer spring damping system for automobile powertrain systemsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.wos000552077900018tr_TR
dc.identifier.scopus2-s2.0-85091850960tr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Mühendislik Fakültesi/Makina Mühendisliği Bölümü.tr_TR
dc.contributor.orcid0000-0002-8297-0777tr_TR
dc.identifier.startpage1957tr_TR
dc.identifier.endpage1971tr_TR
dc.identifier.volume35tr_TR
dc.identifier.issue4tr_TR
dc.relation.journalGazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKaya, Necmettin-
dc.relation.collaborationSanayitr_TR
dc.indexed.trdizinTrDizintr_TR
dc.subject.wosEngineering, multidisciplinaryen_US
dc.indexed.wosSCIEen_US
dc.indexed.scopusScopusen_US
dc.wos.quartileQ4en_US
dc.contributor.scopusid7005013334tr_TR
dc.subject.scopusHyperelastic Material; Constitutive Model; Rubberen_US
Appears in Collections:Scopus
TrDizin
Web of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kaya_2020.pdf929.57 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons