Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/30412
Title: Madun Çalışmaları'nın postkolonyal teori bağlamında Avrupamerkezci tarihyazımı eleştirisi
Other Titles: Eurocentric historiography criticism of Subaltern Studies in the context of postcolonial theory
Authors: Mollaer, Fırat
Kaya, Umut
Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalı/Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bilim Dalı.
0000-0003-4542-3085
Keywords: Avrupamerkezcilik
Tarihyazımı
Aşağıdan tarih
Postkolonyalizm
Madun
Eurocentrism
Historiography
History from below
Postcolonialism
Subaltern
Issue Date: 29-Aug-2022
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Kaya, U. (2022). Madun Çalışmaları'nın postkolonyal teori bağlamında Avrupamerkezci tarihyazımı eleştirisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Abstract: Tezin temel amacı, Avrupamerkezciliğin izlerini sürerek ona yönelik en güçlü eleştirilerden birisi olan Madun Çalışmaları'nın argümanlarını postkolonyal düşünce bağlamında ortaya koymaktır. Bu kapsamda Hegel'in tarih felsefesindeki sorunların eleştirisine aşağıdan tarih yaklaşımının çalışmaları ile başlanmıştır. Avrupamerkezcilik sorunu Aydınlanma ve sömürgecilik faaliyetleri sonrası akademik literatüre yerleşmiştir. Avrupamerkezci tarihyazımının en önemli düşüncelerinden birisi olan Hegel'in dünya tarihi felsefesinde belirlenen tarihsellik ilkeleri, kendinden sonraki tarih düşüncelerini derinden etkilemiştir. Değişen sosyo-kültürel koşullar bu tür tarihyazımının yetersizliklerini sorgulamaya başlamış ve eleştirel düşünceler gelişmiştir. Aşağıdan tarihyazımı gerek Avrupa'da klasik tarihyazımına karşı çıkışları yönüyle gerekse Madun Çalışmaları'na öncülük etmesi nedeniyle tezin son bölümü için bir geçiş niteliği taşımaktadır. Devamında postkolonyal düşüncenin Avrupamerkezci evrensellik anlayışına yönelik eleştirilerine yer verilmiştir. Son kısımda ise postkolonyal düşüncenin bünyesinde incelenen Madun Çalışmaları'nın Hindistan tarihini elitist yazımlardan kurtarmak için gösterdiği çaba ve tarihyazımına yerleşmiş olan Avrupamerkezci epistemolojinin eleştirisi anlatılmıştır.
The main purpose of the thesis is to trace Eurocentrism and present the arguments of Subaltern Studies, one of the strongest criticisms of it, in the context of postcolonial thought. In this context, the criticism of the problems in Hegel's philosophy of history started with the studies of the history from below approach. The problem of Eurocentrism has settled in the academic literature after the Enlightenment and colonialism activities. The principles of historicity determined in Hegel's philosophy of world history, which is one of the most important ideas of Eurocentric historiography, deeply influenced the later thoughts on history. Changing socio-cultural conditions have led thinkers to question the inadequacies of this type of historiography and critical thoughts have developed. Historiography from below is a transition for the last part of the thesis, both in terms of its opposition to classical historiography in Europe and because it pioneered Subaltern Studies. Afterwards, the criticisms of postcolonial thought towards the Eurocentric understanding of universality are included. In the last part, the effort of Subaltern Studies, which is examined within the scope of postcolonial thought, to save the history of India from elitist writings and the criticism of Eurocentric epistemology that has settled in historiography are explained.
URI: http://hdl.handle.net/11452/30412
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Umut_Kaya.pdf1.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons