Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/18991
Title: | Yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusuna ilişkin bilgiyi oluşturma süreçlerinin incelenmesi |
Other Titles: | Examination of seventh grade students knowledge construction process on the subject of central tendency measures |
Authors: | Arslan, Çiğdem Eroğlu, Emre Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı/Matematik Eğitimi Bilim Dalı. |
Keywords: | Bilgi oluşturma süreci Matematik eğitimi Matematiksel soyutlama Merkezi eğilim ölçüleri RBC+C Knowledge construction process Mathematics education Mathematical abstraction Measures of central tendency |
Issue Date: | 8-Jan-2021 |
Publisher: | Bursa Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Eroğlu, E. (2021). Yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusuna ilişkin bilgiyi oluşturma süreçlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusuna ilişkin somuttan soyuta geçiş süreci olarak da bilinen soyutlama kavramının, RBC+C modeline göre bilgiyi oluşturma süreçlerinin incelenmesidir. Çalışma Kocaeli ilinin Dilovası ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda yürütülmüştür. Çalışma grubu matematik başarı seviyeleri farklı olan iki yüksek, iki orta ve iki düşük öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma için seçilen açık uçlu uygulama soruları öğrencilerin düşünsel süreçlerini açığa çıkarak tarzda hazırlanmıştır. Ayrıca soruların geçerliliği ve güvenirliliğini sağlamak için uzman görüşüne başvurulmuştur. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay çalışması olup veri toplama araçları olarak öğrenci cevap kâğıtları, gözlem notları, yapılan görüşmelere ait transkriptler ve öğrencilerin uygulama sorularına vermiş olduğu ses kayıtları kullanılmıştır. Öğrenci cevapları analiz edilirken RBC+C soyutlama modelinin bilişsel eylemleri göz önüne alınarak inceleme yapılmıştır. Çalışma iki alt problemde incelenmiştir. İlk olarak matematik başarı düzeyi farklı olan yedinci sınıf öğrencilerinin merkezi eğilim ölçüleri konusundaki bilgiyi oluşturma süreçlerinin nasıl olduğu incelenmiştir. İkinci olarak ise matematik başarı düzeyi farklı olan öğrenciler arasındaki farkların neler olduğu incelenmiştir. Sonuç olarak yüksek matematik başarısına sahip olan öğrencilerin bilgiyi oluşturabildiği, orta matematik başarı düzeyine sahip öğrencilerden birisi bilgiyi oluşturabilirken diğerinin oluşturmadığı ve düşük matematik başarısına sahip olan öğrencilerin ise soyutlamayı gerçekleştiremediği görülmüştür. Yüksek matematik başarısına sahip olan öğrencilerin, orta matematik başarı seviyesine sahip olan öğrencilere göre soyutlamayı daha hızlı ve rahat gerçekleştirdiği görülmüştür. Öğrenciler kavramları soyutlama yaparken bazı durumlarda farklı tarzda yollar izleyerek yine aynı sonuçları elde etmişlerdir. Düşük matematik başarı seviyesine sahip olan öğrencilerin ön bilgi eksiliği ve daha önceden oluşturmuş olduğu kavramları hatırlayıp kullanamamasından dolayı soyutlamayı gerçekleştiremediği görülmüştür. Yönlendirici öğretmen sorularının ve bazı durumlarda ipucu verilmesinin öğrencinin bilgiyi oluşturma sürecine yardımcı olduğu fark edilmiştir. The aim of this research is to examine the knowledge construction process to the RBC + C model of the concept of abstraction, also known as the transition process from concrete to abstract, regarding the issue of central tendency measures of seventh grade students. The study was conducted in a public secondary school in Dilovası district of Kocaeli province. The study group was composed of two students with high mathematics achievement levels, two students with medium achievement and two students with low mathematics achievement levels were selected, Open-ended practice questions chosen for the research were prepared in a style by revealing the intellectual processes of the students. In addition, expert opinion was sought to ensure the validity and reliability of the questions. Since the research is a case study which is one of the qualitative research methods; student answer sheets, observation notes, transcripts of the interviews and voice recordings given to the application questions were used as data collection tools. While analyzing the student responses, the cognitive actions of the RBC + C abstraction model were taken into consideration. The study was examined in two sub-problems. Firstly, it was examined how the seventh grade students with different levels of mathematics achievement formed the knowledge about central tendency measures. Secondly, the differences between students with different mathematics achievement levels were analyzed. As a result, it was observed that students with high mathematics achievement were able to create knowledge, while one of the students with medium mathematics achievement could create the information, the other did not, and students with low mathematics achievement could not perform abstraction. It was observed that students with high mathematics achievement performed abstraction faster and more comfortably than the students with middle mathematics achievement level. While the students abstracted the concepts, in some cases they obtained the same results by following different ways. It was observed that students with low mathematics achievement were unable to perform abstraction due to lack of prior knowledge and whether they remembered or not used previously formed concepts. It has been noticed that guiding teacher questions and, in some cases, giving hints help the student in the process of creating information. |
URI: | http://hdl.handle.net/11452/18991 |
Appears in Collections: | Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EMRE_EROĞLU.pdf | 3.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License