Bu öğeden alıntı yapmak, öğeye bağlanmak için bu tanımlayıcıyı kullanınız: http://hdl.handle.net/11452/14930
Başlık: Jacques Rancière'de hiyerarşilerin yıkımı ve yeni bir eşitlik okuması
Diğer Başlıklar: The end of Hierarchies and a New Reading of Equality in Jacques Rancière
Yazarlar: Çüçen, Kadir
Ekinci, Özgül
Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Felsefe Anabilim Dalı/Felsefe Bilim Dalı.
Anahtar kelimeler: Jacques Rancière
Hiyerarşi
Eşitlik
Duyulurun paylaşımı
Uyuşmazlık
Pedagoji
Sanat
Siyaset
Hierarchy
Equality
Distribution of the sensible
Conflict
Pedagogy
Art
Politics
Yayın Tarihi: 26-Ara-2019
Yayıncı: Bursa Uludağ Üniversitesi
Atıf: Ekinci, Ö. (2019). Jacques Rancière'de hiyerarşilerin yıkımı ve yeni bir eşitlik okuması. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Özet: Jacques Ranciere'in hiyerarşilerle giriştiği sorgulama ve onun radikal eşitlik fikri üzerine odaklanan bu çalışma, bu sorunsalı üç bağlamda ele almaktadır. Bu üç bağlam, politika, sanat ve pedegojidir. Hiyerarşik bir sorgulamaya girişilmeden önce, giriş bölümünde, Çağdaş Fransız düşünürlerinin, çağdaş felsefede yarattığı etki değerlendirilmiş ve Ranciere'in bu noktadaki kritik konumu, felsefi uslübu ile ilişilendirilerek sunulmuştur. Bu bağlamda, birinci bölümde, Ranciere'in mevcut politik ilişkilerde kendini gördüğü konumun bir sunumu yapılmıştır. İki ana bölümden birini teşkil eden hiyerarşilerin sorgulandığı bölümde, politik hiyerarşilerin sorgulanmasında, Ranciere'in Althusser, Platon ve Marx ile olan hesaplaşmasına yer verilmiştir. Sanatsal hiyerarşilerin sorgulanmasında ise, Platon(imajların etik rejimi) ve Aristoteles'in(temsil rejimi) öncülüğünü yaptığı sanat rejimleri sorgulanmış, sanattaki devrimci kırılma olarak estetik sanat rejimine yer verilmiştir. Hiyerarşik sorgulamanın son bağlamı olarak pedegoji ele alınmıştır. Burada ise, hocanın bilgiden kaynaklı otoritesi ile aptallaştıran bir pedegojik sistem arasındaki yakınlık üzerine durulmuş ve bunun aksi olarak eşitliğe dayalı bir pedegojinin imkânı olan Cahil Hoca figürü değerlendirilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise hiyerarşileri bu kadar keskin eleştirilere tabi tutan Ranciere'in bu alanlarda(pedegoji, sanat ve politika) eşitlik inşası ele alınmıştır. Bu bağlamda, Ranciere'de bu üç alanın ortak gönderime sahip olduğu duyulurun paylaşımı ve uyuşmazlık kavramlarına odaklanılmıştır. Sonuç kısmındaysa, Ranciere'in hiyeraşilere karşı bu radikal eleştirilerinin haklılığı ve aynı radikalliğe sahip eşitlik düşüncesinin imkânı üzerine bir değerlendirmeye yer verilmiştir.
This study, which focuses on the questioning of hierarchies by Jacques Ranciere and his idea of radical equality, addresses this problem in three contexts: politics, art, and pedagogy. Before attempting a hierarchical questioning, in the introduction, the impact of contemporary French philosophers on contemporary philosophy is evaluated and Ranciere's critical position at this point is presented concerning his philosophical style. In this context, in the first part, the position at which Ranciere sees himself for the current political relationships has been presented. In the part on questioning the hierarchies, which is one of the two main parts, Ranciere's discussion with Althusser, Plato, and Marx is included in the questioning of political hierarchies. In the questioning of artistic hierarchies, regimes of art led by Plato (ethical regime of images) and Aristotle (representative regime) were questioned and the aesthetic regime of art as a revolutionary break in art has been included. Pedagogy has been assessed as the last context of hierarchical questioning. Here, the relationship between the schoolmaster's knowledge-based authority and a stupefying pedagogical system has been highlighted and as a contrast, the figure of "Ignorant Schoolmaster", which is the opportunity of a pedagogy based on equality, has been assessed. In the last part of the study, the construction of equality in these fields (pedagogy, arts, and politics) by Ranciere, who criticized hierarchies so sharply, has been discussed. In this context, the sharing/distribution of the sensible and the concepts of conflict for which these three fields have common references in Ranciere have been focused. In the conclusion, Ranciere's justification of these radical critiques of hierarchies and an assessment of the possibility of equality with the same radicality have been given.
URI: http://hdl.handle.net/11452/14930
Koleksiyonlarda Görünür:Sosyal Bilimler Doktora Tezleri / PhD Dissertations

Bu öğenin dosyaları:
Dosya Açıklama BoyutBiçim 
10318832.pdf3.16 MBAdobe PDFKüçük resim
Göster/Aç


Bu öğe kapsamında lisanslı Creative Commons License Creative Commons