Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/34590
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2023-10-26T08:45:00Z-
dc.date.available2023-10-26T08:45:00Z-
dc.date.issued2020-12-
dc.identifier.citationHacımustafaoğlu, M. (2020). "COVID-19 and re-opening of schools: Opinions with scientific evidence". Turkish Archives of Pediatrics, 55(4), 337-344.tr_TR
dc.identifier.issn1306-0015-
dc.identifier.issn1308-6278-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14744/TurkPediatriArs.2020.90018-
dc.identifier.urihttps://turkarchpediatr.org/en/covid-19-and-re-opening-of-schools-opinions-with-scientific-evidence-162176-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/34590-
dc.description.abstractDue to the COVID-19 pandemic, more than 90% of students worldwide were affected by education loss. Moreover, for school-age children and adolescents, there may be worsening of nutrition, increasing mental health disorders, lack of physical activity, and related deleterious consequences raise concerns about negative habits, child violence, and abuse. Face-to-face education in schools provides positive educational opportunities that cannot be achieved with online education. In studies from various countries, children have milder disease, constituting as little as 1-8% of all laboratory-confirmed COVID-19 cases, with less transmission capacity to household contacts than adults (0.5-7% vs. 10-20%). Symptomatic or asymptomatic children can infect other people less than adults. Also, the transmission of illness between students at school is less than expected, and the transmission of COVID-19 to students is usually acquired from sick adults rather than sick students. Therefore, with suitable measures, infection risk is less than expected and seems not to be higher than in other public places. COVID-19 measures in schools can be summarized as follows: avoiding crowded/close contact environments as much as possible, respecting the protective (social) distance, wearing appropriate masks, hand hygiene, and some essential protective measurements of classrooms and environment. Measurements should be participatory (students, teachers, education staff, parents, administration), applicable, sustainable, and flexible according to the conditions.en_US
dc.description.abstractCOVID-19 pandemisine bağlı olarak dünya genelinde öğrencilerin %90’nından fazlası öğrenme kaybından etkilenmiştir. Ayrıca, okul yaşındaki çocuklar ve ergenler açısından, beslenmede kötüleşme, artan ruh sağlığı bozuklukları, fiziksel aktivite eksikliği ve buna bağlı olumsuz sonuçlar ortaya çıkabilir ve bu durum, olumsuz alışkanlıklar, çocuğa şiddet ve çocuk istismarı konularında endişeler yaratmaktadır. Okullarda yüz yüze eğitim, on-line eğitimle elde edilemeyecek olumlu eğitim olanakları sağlar. Çeşitli ülkelerde yapılan çalışmalarda, çocuklarda daha hafif hastalık bildirilmiştir, çocuklar tüm laboratuvar onaylı COVID-19 olgularının %1–8 kadar küçük bir bölümünü oluşturmaktadır ve erişkinlere göre enfeksiyonu ev içi temaslılara bulaştırma kapasiteleri daha düşüktür (%10–20’e karşılık %0.5–7). Erişkinlerle karşılaştırıldığında, semptomatik ve asemptomatik çocuklar, diğer kişileri daha düşük oranda enfekte ederler. Ayrıca, hastalığın okulda öğrenciler arasında bulaşması, beklenenden daha düşük düzeydedir ve COVID-19, öğrencilere genellikle hasta öğrencilerden çok, hasta erişkinlerden geçmektedir. Bu nedenle, uygun önlemler alındığında, okulda enfeksiyon riski beklenenden daha düşüktür ve diğer kamusal alanlara göre daha yüksek görünmemektedir. Okullarda COVID-19 ile ilgili alınacak önlemler şu şekilde özetlenebilir: Kalabalık/yakın temas ortamlarından mümkün olduğu kadar kaçınmak, koruyucu (sosyal) mesafeye uymak, uygun maske takmak, el hijyeni, sınıflarda ve okul ortamında bazı temel koruyucu önlemleri uygulamak. Önlemler katılımcı (öğrenciler, öğretmenler, eğitim personeli, ebeveynler, okul yönetimi), uygulanabilir, sürdürülebilir ve koşullara göre esnek olmalıdır.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherTürk Pediatri Derneğitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf Gayri Ticari Türetilemez 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectChildrenen_US
dc.subjectCOVID-19en_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectSchool re-openingen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.subjectPediatricsen_US
dc.subjectÇocuklartr_TR
dc.subjectOkultr_TR
dc.subjectOkulların yeniden açılmasıtr_TR
dc.subjectÖğrencitr_TR
dc.subjectTransmissionen_US
dc.subjectSarsen_US
dc.subjectCov2en_US
dc.titleCOVID-19 and re-opening of schools: Opinions with scientific evidenceen_US
dc.title.alternativeCovid-19 ve okulların açılması: Bilimsel kanıtlar eşliğinde görüşleren_US
dc.typeReviewen_US
dc.identifier.wos000600407000002tr_TR
dc.identifier.scopus2-s2.0-85097989770tr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Tıp Fakültesi/Çocuk Enfeksiyon Hastalıkları Anabilim Dalı.tr_TR
dc.identifier.startpage337tr_TR
dc.identifier.endpage344tr_TR
dc.identifier.volume55tr_TR
dc.identifier.issue4tr_TR
dc.relation.journalTurkish Archives of Pediatricsen_US
dc.contributor.buuauthorHacımustafaoğlu, Mustafa-
dc.contributor.researcheridCTG-5805-2022tr_TR
dc.identifier.pubmed33414650tr_TR
dc.subject.wosPediatricsen_US
dc.indexed.wosESCIen_US
dc.indexed.scopusScopusen_US
dc.indexed.pubmedPubMeden_US
dc.contributor.scopusid6602154166tr_TR
dc.subject.scopusCongenital herat disease; Children; COVID-19en_US
dc.subject.emtreeArticleen_US
dc.subject.emtreeAsymptomatic carrieren_US
dc.subject.emtreeChild abuseen_US
dc.subject.emtreeCoronavirus disease 2019en_US
dc.subject.emtreeDisease transmissionen_US
dc.subject.emtreeEducationen_US
dc.subject.emtreeHand washingen_US
dc.subject.emtreeHome environmenten_US
dc.subject.emtreeHumanen_US
dc.subject.emtreeHypokinesiaen_US
dc.subject.emtreeInfection risken_US
dc.subject.emtreeMental diseaseen_US
dc.subject.emtreeMortality rateen_US
dc.subject.emtreePhysical activityen_US
dc.subject.emtreePolymerase chain reactionen_US
dc.subject.emtreePublic healthen_US
dc.subject.emtreePublic health problemen_US
dc.subject.emtreeSchoolen_US
dc.subject.emtreeSchool hygieneen_US
dc.subject.emtreeSchool re openingen_US
dc.subject.emtreeSocial distanceen_US
dc.subject.emtreeSocial statusen_US
dc.subject.emtreeTeacheren_US
dc.subject.emtreeViolenceen_US
Appears in Collections:Scopus
Web of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hacımustafaoğlu_vd_2020.pdf190.66 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons