Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/33724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇavdur, Fatih-
dc.contributor.authorKüçük, Merve Köse-
dc.date.accessioned2023-09-01T08:28:10Z-
dc.date.available2023-09-01T08:28:10Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationKüçük, M. K. (2023). Araç paylaşım sisteminde otonom elektrikli araç kullanımı. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/33724-
dc.description.abstractBu tez çalışması kapsamında, otonom elektrikli araç tabanlı araç paylaşım sisteminin şehir içi hareketlilik, güvenli seyahat, çevre dostu düşük emisyona sahip ulaşım gibi konularda önemli potansiyel etkileri araştırılmıştır. Son yıllarda araç üreticileri araç verimliliğini arttırmak ve sera gazı emisyonlarını azaltmak için farklı teknolojiler aramakta, aynı zamanda müşterilerin hareketlilik ve esneklik bakımından çeşitli beklentilerini karşılamayı amaçlamaktadır. Araç paylaşım sistemleri, sosyal ve çevresel faktörlerin olumsuz etkisini azaltacak ve müşteri ihtiyaçlarını en iyi derecede karşılayacak bir taşıma sistemi alternatifi olarak karşımıza çıkmaktadır. Araç paylaşım sistemleri ile arasında doğal bir sinerji bulunan elektrikli araç teknolojisi, çevre dostu taşımacılığın ilk uygulamalarından biri olarak değerlendirilmektedir. Ancak elektrikli araç kullanımında, yüksek maliyetli araç yer-değiştirme, sınırlı araç menzili, şarj istasyonlarına erişim ve uzun şarj süreleri gibi zorluklarla karşılaşılmaktadır. Bu tür zorlukların dikkate alındığı, sistem kullanıcılarına ait seyahat taleplerinin oluştuğu bir araç paylaşım sisteminin yönetimi, çözülmesi gereken çeşitli zor problemleri karşımıza çıkarmaktadır. Bu tez çalışması kapsamında otonom elektrikli araçların kullanıldığı bir araç paylaşım sistemi kurgulanarak, otonom elektrikli araç rotalama probleminin çözümü için kısıt programlama tabanlı bir sezgisel yaklaşım uygulanmıştır. “Yık-yeniden oluştur” prensibine dayanan sezgisel yaklaşımın yeniden çözüm oluşturma aşamasında geliştirilen kısıt programlama modelinden yararlanılmıştır. Geliştirilen kısıt programlama tabanlı sezgisel yaklaşımın, otonom elektrikli araç rotalama problemi üzerinde çözüm performansı ve süre açısından iyi sonuçlar ürettiği gözlenmiştir.tr_TR
dc.description.abstractThis thesis explores the potential impact of an autonomous electric vehicle-based car sharing system on urban mobility, safe travel, and environmentally friendly low-emission transportation. Vehicle manufacturers have been researching different technologies to increase vehicle efficiency and reduce greenhouse gas emissions while meeting customers' mobility and flexibility needs. Car-sharing systems provide a transportation alternative that reduces negative social and environmental effects and meets customer demands. Electric vehicle technology is a natural fit for vehicle sharing systems and is one of the first applications of environmentally friendly transportation. However, using electric vehicles presents challenges such as costly vehicle relocation, limited range, access to charging stations, and long charging times. Managing a car-sharing system that considers these challenges and user travel demands is a complex task that requires solutions. For this thesis, a car sharing system that utilizes autonomous electric vehicles was created. To solve the issue of routing these autonomous electric vehicles, a heuristic approach utilizing constraint programming was implemented. The approach utilized a "destroy-repair" principle to develop a constraint programming model. Through observation, it was found that this approach produced accurate solutions and was efficient in terms of time.en_US
dc.format.extentVII, 94 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAraç paylaşım sistemitr_TR
dc.subjectOtonom elektrikli araçtr_TR
dc.subjectElektrikli araç rotalamatr_TR
dc.subjectSürüş paylaşımıtr_TR
dc.subjectKısıt programlamatr_TR
dc.subjectVehicle sharing systemen_US
dc.subjectAutonomous electric vehicleen_US
dc.subjectElectric vehicle routingen_US
dc.subjectRide sharingen_US
dc.subjectConstraint programmingen_US
dc.titleAraç paylaşım sisteminde otonom elektrikli araç kullanımıtr_TR
dc.title.alternativeUse of autonomous electric vehicles in car sharing systemen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.tr_TR
dc.contributor.orcid0000-0001-6877-2937tr_TR
Appears in Collections:Fen Bilimleri Doktora Tezleri / PhD Dissertations

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Merve_Köse_Küçük.pdf1.67 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons