Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/32479
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGünday, Hüseyin-
dc.contributor.authorTaş, Sümeyye-
dc.date.accessioned2023-05-02T11:20:47Z-
dc.date.available2023-05-02T11:20:47Z-
dc.date.issued2023-03-16-
dc.identifier.citationTaş, S. (2023). Arap dilinde iştikâk olgusu bağlamında Ebû İshâk ez-Zeccâc ve Tefsîru Esmâillâhi’l-Hüsnâ adlı eseri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/32479-
dc.description.abstractHicrî üçüncü yüzyılın sonu ve dördüncü yüzyılın başlarında yaşayıp Klasik Arap edebiyatının öncü dil âlimlerinden olan Ebû İshâk ez-Zeccâc (ö. 311/923) Abbâsî dönemine şahitlik eden lügat ve gramer âlimlerinden olup dönemin mümtaz şahsiyetlerinden biridir. O, gramer ve lügat bilgisine oldukça önem vermekte, bu iki ilmin gerekliliğini vurgulamaktadır. Zira bir kelimeyi doğru anlamamak olası birçok yanlışı beraberinde getirmektedir. Zeccâc, sağlam bir kavrayışın esas anahtarının mana bilgisi olduğunu belirtmektedir. Allah’ın 99 isminin kelime türetme yöntemlerinden biri olan iştikâk kısımlarından iştikâk-ı sağîr ile nakledildiği Tefsîru esmâillâhi’l-hüsnâ adlı eser, “el-esmâü’l-hüsnâ” konusunda ele alınan ilk müstakil eser niteliğindedir. Araştırmamız Zeccâc ve Arap dilinde iştikâk olgusu çerçevesinde söz konusu eserin incelenmesini hedeflemektedir. Bu bağlamda ilk olarak iştikâk olgusuna yer verilecek, daha sonra Zeccâc’ın biyografisine değinilecektir. Son olarak eserin muhtevası ve ana konuları ele alınarak eser detaylı bir şekilde irdelenecektir.tr_TR
dc.description.abstractAbu Ishâq Al-Zajjâj (d. 311/923), one of the pioneer linguists of Classical Arab Literature, who lived during the end of Hegira third and at the beginning of fourth century, and who witnessed Abbasid period, is one of the lexicon and grammar scholars and prominent figure of the period. He gives great importance to grammar and lexicon knowledge, and emphasizes the necessity of both sciences because not understanding a word accurately brings many mistakes with itself. He states that the essential key to firm grasp is the knowledge of meaning. His work, called Tafsir al esmâillah al-hûsnâ, where ishtiqaq al-sagir, part of ishtiqaq, one of the word generation methods of 99 names of Allah, is the first independent work that studies “esma al-hûsnâ”. This study targets to investigate the abovementioned work in terms of ‘Zajjaj’ and ‘ishtiqaq theory’ in ‘Arab’ language. Within this context, in this master dissertation, initially, ‘ishtiqaq’ fact will be given place and then the biography of Zajjac will be studied. Finally, the content and basic subjects of the work are going to be discussed and the work will be studied in detail.en_US
dc.format.extentXIV, 122 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectKlasik Arap edebiyatıtr_TR
dc.subjectEbû İshâk ez-Zeccâctr_TR
dc.subjectİştikâktr_TR
dc.subjectel-Esmâü’l-Hüsnâtr_TR
dc.subjectClassical Arab literatureen_US
dc.subjectAbu Ishâk al-Zajjajen_US
dc.subjectIshtiqaqen_US
dc.subjectal-Esmâ al-hûsnen_US
dc.titleArap dilinde iştikâk olgusu bağlamında Ebû İshâk ez-Zeccâc ve Tefsîru Esmâillâhi’l-Hüsnâ adlı eseritr_TR
dc.title.alternativeAbu Ishâq al-Zajjâj and his work called Tafsir Esmâillah al-Hûsna in the context of ishtiqâq in the Arabic languageen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Arap Dili ve Belâgatı Bilim Dalı.tr_TR
dc.contributor.orcid0009-0004-0558-0355tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sümeyye_Taş.pdf963.95 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons