Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/32445
Title: Elektriksel güç kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci
Other Titles: The process of knowledge construction about the concept of electrical power
Authors: Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi/Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü.
Ergül, N. Remziye
Çığrık, Ersen
AAG-8577-2021
ABI-4212-2020
Keywords: Education & educational research
Science teaching
Process of abstraction
Construction of knowlledge
RBC model
Power
Elecrtical power
Fen-fizik öğretimi
Soyutlama süreci
Bilgi oluşturma
RBC modeli
Güç
Elektriksel güç
Issue Date: 2013
Publisher: Hacettepe Üniversitesi
Citation: Ergül, N. R. ve Çığrık, E. (2013). “Elektriksel güç kavramına yönelik bilgiyi oluşturma süreci”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 153-164.
Abstract: Bilgi dış dünyada bağımsız olarak mevcut olmayıp öğrenenin zihninde bulunmaktadır. Edinilen bilgiler arasında ilişkiler kurulması, benzerliklerin veya ayrılıkların fark edilmesi yeni bilgilerin oluşmasına ya da mevcut bilgilerin değişmesine yol açmaktadır. Zihinsel eylemler sonucunda oluşan bu bilgi edinme sürecine soyutlama denilmektedir. Öğrenmenin niteliğini arttırmayla ilgili çalışmalar dikkatleri bilginin oluşum sürecine(soyutlamaya) çekmiş ve son yıllarda bu sürecin açıklanması ile ilgili çalışmalar artmıştır. Bu çalışmada Fen ve teknoloji dersinde “elektriksel güç kavramının oluşumu”, soyutlama sürecini açıklama ile ilgili modellerden RBC modeli esas alınarak incelenmiştir. Çalışma dört ilköğretim sekizinci sınıf öğrencisi ile klinik mülakat yöntemi kullanılarak yapılmıştır. RBC modeline uygun olarak, elektriksel güç kavramı ile ilgili üç problem hazırlanmıştır. Yapılan mülakatta öğrencilerin ilk iki problemde ve üçüncü problemin ilk bölümünde elektriksel güç kavramına ilişkin bağıntılara ulaştıkları ve üçüncü problemin sonucunda elde etmiş oldukları bu bağıntıları kullanabildikleri görülmüştür.
Information has been arisen from the learner' mind rather than the external world. Some of this information forming from the resulting individual's relationship with the outside world while another part of the information consists of the individuals owner associated. Learner obtains more concrete information by interacting environment. Mental processes are more active to obtain abstract information. This process is important for the learning of electrical power concept in Science and Technology Education course. Abstraction is one of the method for learning knowledge with using mental processes that cannot be obtained through experiment and observation. RBC model that based on abstraction in the process of creating knowledge, is directly related to mental processes. This study examined the process of abstraction during the learning of electrical power concept by eighth grade students according to RBC model. Clinical interview method was used with four eighth grade students in the study. Three problems related to electrical power concept were used according to RBC model. It has been obtained that students reach the relations to related concept of electrical power in the first two problems and the first part of third problem and they can use this correlation in the third problem as a result of interviews.
URI: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/134-published.pdf
http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-134.html
http://hdl.handle.net/11452/32445
ISSN: 2536-4758
Appears in Collections:TrDizin
Web of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ergül_2013.pdf418.75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons