Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/30453
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKavak, Fadime-
dc.contributor.authorAlalı, Almuttasm-
dc.date.accessioned2023-01-13T10:34:18Z-
dc.date.available2023-01-13T10:34:18Z-
dc.date.issued2022-09-16-
dc.identifier.citationAlalı, A. (2022). Anadili Arapça olmayanlara Arap dili öğretiminde dinleme becerisinin rolü. Yayınlanmamış doktora tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/30453-
dc.description.abstractBu çalışmada, dil öğretiminde dinleme becerisi ve bu becerinin ana dili Arapça olmayanlara Arapça öğretimindeki rolü ele alındı. Çalışmaya işitme duyusunun önemi, oluşum aşamaları, Kur'ân-ı Kerim ve hadis-i şeriflerdeki yeri açıklanarak başlandı. Daha sonra dinleme becerisinin tanımına, doğasına, önemine ve diğer becerilerle olan ilişkisine yer verildi. Ardından dilsel düzeylere bağlı olarak bu becerinin amaçları açıklanıp yabancı dil öğretim teorilerindeki yerine değinildi. Dinleme becerisinin öğretiminde öğretmenin rolünün önemi üzerinde duruldu. Dinleme sürecinin şekil ve boyutları ihmal edilmeden bilinçli dinlemenin bileşenleri açıklanıp bu becerinin öğretimi için öneriler sunuldu. Dinlemeyi öğrenme stratejileri, strateji türleri, stratejinin yapısını etkileyen faktörler, strateji oluşturma teknikleri, strateji öğrenme adımları, stratejinin amacı ve stratejilere dayalı etkinliklerin özellikleri açıklanmaya çalışıldı. Ders planı ile müfredat hazırlayıcılarına, plan ve müfredatlarını hazırlarken katkı sağlayacağı ümit edilerek, stratejilerle birlikte tüm aşamaları ve detaylarıyla sesli eğitim materyallerinin hazırlanmasından bahsedildi. Daha sonra, dinleme becerisini öğretmek için, tüm teorik strateji ve kurallar - mümkün olduğunca - sınıf ortamına ve pratik hayata aktarılarak iki örnek ders planı sunuldu. Son olarak hem araştırmada bahsedilen hem de bahsedilmeyen bazı stratejiler kullanılarak, görsel (dizi seyretmeye dayalı) Arapça öğrenimi için alternatif bir program tasarımı sunuldu. Söz konusu program uygulamasında öğrencilerin Arapça öğrenimine ilişkin bilinen geleneksel yöntemlerden kaçınılıp Arapçayı hızlı ve kısa sürede öğrenebilmeleri için en güncel dilbilimsel teoriler dikkate alındı.tr_TR
dc.description.abstractIn this study, listening skill in language teaching and the role of this skill in teaching Arabic to non-native speakers were discussed. The study started by explaining the importance of the sense of hearing, its stages of formation, and its place in the Qur'an and hadith. Then, the definition, nature, importance of listening skill and its relationship with other skills were given. Then, depending on the linguistic levels, the purposes of this skill were explained and its place in foreign language teaching theories was mentioned. The importance of the teacher's role in teaching listening skill was emphasized. Without neglecting the shape and dimensions of the listening process, the components of conscious listening were explained and suggestions were presented for the teaching of this skill. Strategies for learning to listen, types of strategies, factors affecting the structure of strategy, techniques of strategy formation, steps of learning strategy, purpose of strategy and characteristics of activities based on strategies were tried to be explained. With the hope that it will contribute to the lesson plan and curriculum developers while preparing their plans and curricula, the preparation of audio training materials with all its stages and details, together with the strategies, was mentioned. Then, two sample lesson plans were presented to teach the listening skill by transferring all the theoretical strategies and rules - as much as possible - to the classroom environment and practical life. Finally, an alternative program design for visual (based on watching TV series) Arabic learning is presented, using some strategies both mentioned and not mentioned in the research. In the implementation of the program in question, the most up-to-date linguistic theories were taken into account so that students could avoid traditional methods of learning Arabic and learn Arabic quickly and in a short time.en_US
dc.format.extentXX, 192 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDinleme becerisitr_TR
dc.subjectAna dili Arapça olmayanlartr_TR
dc.subjectİşitme duyusutr_TR
dc.subjectArapça öğretim stratejileritr_TR
dc.subjectListening skillen_US
dc.subjectNon-native speakers of Arabicen_US
dc.subjectSense of hearingen_US
dc.subjectStrategies for learning arabictr_TR
dc.titleAnadili Arapça olmayanlara Arap dili öğretiminde dinleme becerisinin rolütr_TR
dc.title.alternativeThe role of listening skill in teaching Arabic language to non-native speakers of Arabicen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı/Arap Dili ve Belagatı Bilim Dalı.tr_TR
dc.contributor.orcid0000-0002-5321-3435tr_TR
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Doktora Tezleri / PhD Dissertations

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Almuttasm_Alalı.pdf1.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons