Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/30074
Title: An evaluation of “content-based instruction (CBI)”-oriented course material in teaching english as a foreign language at tertiary level: A case study on the students of software engineering department at a foundation university in Turkey
Other Titles: Yükseköğretimde yabancı dil olarak ingilizce öğretiminde “içerik odaklı” ders materyali değerlendirmesi: Türkiye’deki bir vakıf üniversitesinde yazılım mühendisliği bölümü öğrencileri üzerine örnek olay incelemesi
Authors: Genç, Zübeyde Sinem
Şencan, Cem
Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.
0000-0002-9014-8118
Keywords: Content-based instruction (CBI)
Foreign language course material evaluation
CBI-oriented course materials
İçerik odaklı öğretimi
İçerik odaklı ders materyalleri
Yabancı dil dersi materyali değerlendirmesi
Issue Date: 16-Sep-2022
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Şencan, C. (2022). An evaluation of “content-based instruction (cbi)”-oriented course material in teaching english as a foreign language at tertiary level: a case study on the students of software engineering department at a foundation university in Turkey. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Abstract: Content-based Instruction (CBI) has taken the attention of foreign language educators as it enables learners to learn the target language and to absorb subject matter knowledge at the same time. Although there are various foreign language teaching materials on the market, it is quite challenging to find a suitable material designed and specifically developed for each unique expertise field. The present study aims to demonstrate the evaluations of the students and of the instructor regarding a CBI-oriented English language course material developed by the researcher for the computer and software engineering students at a foundation university in Türkiye. The study also aims to find out the evaluations of the participants regarding the in-class implementation of the material and investigates its effects on the students’ English language skills and on their content knowledge. For the purposes of the study determined, both quantitative and qualitative data were gathered from 40 software engineering students studying at the same foundation university and from the instructor of the course who was the developer of the CBI-oriented language course material and the researcher of this thesis study. Therefore, the present study employed mixed-method research design. The quantitative data were gathered through the Materials Evaluation Questionnaire (Işık & Altmışdört, 2010), students’ scores in the content sections in the midterm and the final exam of the course, and in vi the English Language Placement tests. The qualitative data, on the other hand, were collected from semi-structured interview sessions and the instructor’s reflective journals. The findings demonstrated that students and the instructor were mostly satisfied with the course material and its in-class implementation. The material had positive effects on the students’ content knowledge and their English language skills, except for their speaking skills, though.
İçerik Odaklı Dil Öğretimi, öğrencilerin hedef dili öğrenmelerini ve aynı zamanda alan bilgilerini özümsemelerini sağladığı için yabancı dil eğitimcilerinin dikkatini çekmiştir. Piyasada çeşitli yabancı dil öğretim materyalleri bulunsa da her uzmanlık alanı için özel olarak tasarlanmış ve geliştirilmiş uygun bir ders materyali bulmak oldukça zordur. Bu çalışma, Türkiye'deki bir vakıf üniversitesinde araştırmacı tarafından bilgisayar ve yazılım mühendisliği bölümü öğrencileri için geliştirilen “İçerik Odaklı” İngilizce ders materyaline ilişkin öğrencilerin ve dersin öğretim görevlisinin değerlendirmelerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma ayrıca, materyalin sınıf içi uygulanmasına ilişkin katılımcıların değerlendirmelerini göstermeyi ve materyalin öğrencilerin İngilizce dil becerileri ve içerik bilgileri üzerindeki etkilerini irdelemeyi hedeflemektedir. Araştırmanın belirlenen amaçları doğrultusunda, aynı vakıf üniversitesinde öğrenim gören 40 yazılım mühendisliği öğrencisi ile “İçerik Odaklı” dil ders materyalinin geliştiricisi olup aynı zamanda da hem dersin öğretim görevlisi hem de bu tez çalışmasının araştırmacısından nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Bu nedenle, bu çalışmada araştırma yöntemi olarak karma desen kullanılmıştır. Nicel veriler, Malzeme Değerlendirme Anketi (Işık & Altmışdört, 2010), öğrencilerin dersin ara sınav ve final sınavlarındaki içerik bölümlerinden ve İngilizce Seviye Belirleme sınavlarından aldıkları puanlar kullanılarak toplanmıştır. Nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme oturumlarından ve dersin öğretim görevlisinin yansıtıcı günlüklerinden toplanmıştır. Bulgular, öğrencilerin ve öğretim görevlisinin ders materyalinden ve materyalin sınıf içi vii viii uygulanmasından çoğunlukla memnun olduklarını göstermiştir. Materyal, öğrencilerin içerik bilgileri ve İngilizce dil becerileri üzerinde konuşma becerileri dışında olumlu etkiler yaratmıştır.
URI: http://hdl.handle.net/11452/30074
Appears in Collections:Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cem_Şencan.pdf1.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons