Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/28361
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2022-08-25T08:15:59Z-
dc.date.available2022-08-25T08:15:59Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationÜstünova, K. (2010). "Giresun'da yaşatılan sacayaǧından geçme geleneǧinde 'Sacayaǧı' ve 'Üç' ne anlatıyor?". Bilig, (52), 181-194.tr_TR
dc.identifier.issn1301-0549-
dc.identifier.urihttp://bilig.yesevi.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2684-published.pdf-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/28361-
dc.description.abstractBu çalışmada Karadeniz yöresinde uygulanan bir geleneğin dilini gösteren-gösterilen bağlamında çözmek, farklı kültürlerin izini saptamak amaçlanmıştır. Sacayağı motifi, yurdun pek çok yerinde çeşitli geleneklerde karşımıza çıkar. Bunlardan biri de “Uluslararası Karadeniz Aksu Festivali”nde yaşatılan “sacayağından geçme ritüeli”dir. Bir toplumun geçmişe yönelik maddi ve manevi kültür ürünlerinin incelenmesi, onlara anlam yüklemedeki amacın ve gerekçenin ortaya çıkarılması, tarih içindeki yolculuğun kesinleşmesi, ‘ben’ düzleminde ele alınan geleneklerdeki zaman ve mekân değişikliklerini aydınlanması, dil, halkbilimi, sosyoloji ve tarih adına önem taşımaktadır. Geleneklerde önemli olan, gösterilen adını verdiğimiz yanla halka sunulmak istenen iletidir. Asıl anlam, dil ile ifade edilmeyen yalnızca izlettirilen gösterilende saklıdır. Sacayağından üç kez geçme geleneği, soyu sürdürmenin bir toplum için ne kadar önemli olduğuna dikkat çekmektedir. Sacayağının kullanılmasında ana rahmine benzerliği etken olmalıdır. Ana rahmi; dişiliği, doğurganlığı, yeni bir yaşamı, devamlılığı simgelemektedir. Çünkü doğum, bir başlangıçtır. Bu geleneğin üç ayaklı bir kaide üzerine oturtulan ve bereketi, üremeyi, doğurganlığı simgeleyen Kybele adına dikildiği var sayılan Hamza Taşından başlayıp yine orada tamamlanan bir turla son buluşunda aynı bakış açısı geçerli olmalıdır.tr_TR
dc.description.abstractThe purpose of this study is to trace different cultures and to analyze the language of a tradition of the Black Sea Region through the use of signifiers and signifieds. The trivet motif is encountered in different regions in Turkey in a variety of traditions. One of these traditions is "walking on trivet", which is commemorated in the "International Black Sea Aksu Festival". It is essential for language, folklore, sociology, and history that the worldly and spiritual cultural products of a society dating back to ancient times be examined, the purpose why they are rendered significant be identified, their voyage through history be clarified, and the temporal and spatial changes in the traditions handled on a first-person basis be illuminated. What is important in tradition is the message given to the people through signifieds. The real meaning lies in the signified, which is only shown and which cannot be expressed through language. The tradition of "walking on trivet" draws attention to how important it is to maintain lineage. The reason behind the use of the trivet must be its similarity to the womb. The womb is the symbol of femininity, fertility, a new life, and continuation. Birth is a beginning. This perspective should also apply when we consider that this tradition begins at the Hamza stone erected on a three-legged pedestal in the name of Cybele - the symbol of fertility, reproduction, and fruitfulness - and ends full circle at the same point.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherAhmet Yesevi Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.rightsAtıf Gayri Ticari Türetilemez 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCybeleen_US
dc.subjectTriveten_US
dc.subjectThreeen_US
dc.subjectFertilityen_US
dc.subjectContinuationen_US
dc.subjectArea studiesen_US
dc.subjectSacayağıtr_TR
dc.subjectKybeletr_TR
dc.subjectÜçtr_TR
dc.subjectDoğurganlıktr_TR
dc.subjectDevamlılıktr_TR
dc.titleGiresun'da yaşatılan sacayaǧından geçme geleneǧinde 'Sacayaǧı' ve 'Üç' ne anlatıyor?tr_TR
dc.title.alternativeWhat do "trivet" and "three" signify in the giresun tradition of walking on trivet?en_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.wos000274454700009tr_TR
dc.identifier.scopus2-s2.0-75849149202tr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.tr_TR
dc.identifier.startpage181tr_TR
dc.identifier.endpage194tr_TR
dc.identifier.issue52tr_TR
dc.relation.journalBiligtr_TR
dc.contributor.buuauthorÜstünova, Kerime-
dc.contributor.researcheridAAH-1461-2021tr_TR
dc.indexed.trdizinTrDizintr_TR
dc.subject.wosArea studiesen_US
dc.indexed.wosSSCIen_US
dc.indexed.scopusScopusen_US
dc.wos.quartileQ4en_US
dc.contributor.scopusid26768378000tr_TR
dc.subject.scopusBektashi; Alevi; Ottomanen_US
Appears in Collections:Scopus
TrDizin
Web of Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Üstünova_2010.pdf374.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons