Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/27973
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSarıalioğlu, Arzu-
dc.contributor.authorKüçükoğlu, Sibel-
dc.contributor.authorÖzdemir, Aynur Aytekin-
dc.contributor.authorKöse, Semra-
dc.contributor.authorÇelebioğlu, Ayda-
dc.date.accessioned2022-07-22T08:35:52Z-
dc.date.available2022-07-22T08:35:52Z-
dc.date.issued2021-08-31-
dc.identifier.citationSarıalioğlu, A. vd. (2021). "The effect of obesogenic environment and socio- demographic characteristics on obesity awareness levels of children". Güncel Pediatri Dergisi, 19(3), 292-302.tr_TR
dc.identifier.issn1304-9054-
dc.identifier.issn1308-6308-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.4274/jcp.2021.34603-
dc.identifier.urihttps://cms.guncelpediatri.com/Uploads/Article_50580/G%C3%BCncel%20Pediatri-19-292.pdf-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/27973-
dc.description.abstractIntroduction: The purpose of the study is to determine the effect of obesogenic environment and sociodemographic characteristics on children’s obesity awareness levels. Materials and Methods: The sample of the study was composed of a total of 540 children studying at the 5 th grade (63), 6 th grade (73), and 7 th grade (79) in the private school and at the 5th grade (131), 6th grade (108), and 7th grade (86) in the public school specified between the dates when the study was conducted. “Descriptive Information Form”, “Obesogenic Environmental Evaluation Form (OEEF)” and “Obesity Awareness Scale (OAS)” were used to collect the data. Results: It was determined that OEEF mean score was higher in children studying in the public school (10.50±2.23) than those studying in the private school (7.77±2.36) and the difference between them was significant. OAS “physical activity” subscale mean score was significantly higher in children studying in the public school. Conclusion: When OEEF and OAS mean scores were examined according to sociodemographic variables, it was found that there was a significant difference between the groups in terms of some variables. It was determined in the study that the children studying in the public school were affected more by the obesogenic environmental conditions and gender increased the obesity awareness level of the children. Within the scope of the fight against obesity, it is recommended to conduct consciousness-raising and awareness programs related to obesogenic environment in all educational institutions primarily in public schools.en_US
dc.description.abstractGiriş: Araştırmanın amacı, obezojenik çevre ve sosyodemografik özelliklerin çocukların obezite farkındalık düzeylerine etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini çalışmanın yapıldığı tarihlerde belirtilen özel okulda 5. sınıf (63), 6. sınıf (73), 7. sınıfta (79); devlet okulunda 5. sınıf (131), 6. sınıf (108), 7. sınıfta (86) eğitim gören toplam 540 çocuk oluşturdu. Araştırma verilerinin toplanmasında “Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Obezojenik Çevre Değerlendirme Formu (OÇDF)” ve “Obezite Farkındalık Ölçeği (OFÖ)” kullanıldı. Bulgular: OÇDF puan ortalamasının devlet okulunda öğrenim gören çocuklarda (10.50±2.23) özel okulda öğrenim görenlere göre (7.77±2.36) daha yüksek ve aradaki farkın anlamlı olduğu belirlendi (p<0.05). OFÖ “fiziksel aktivite” alt boyutu puan ortalaması devlet okulunda öğrenim gören çocuklarda anlamlı şekilde daha yüksek bulundu (p<0.05). Sonuç: OÇDF ve OFÖ puan ortalamaları sosyodemografik değişkenlere göre incelendiğinde bazı değişkenler açısından gruplar arasında anlamlı fark olduğu belirlendi. Çalışmada obezojenik çevre koşullarından devlet okulunda öğrenim gören çocukların daha fazla etkilendiği, cinsiyetin çocukların obezite farkındalık düzeyini artırdığı saptandı. Obezite ile mücadele kapsamında öncelikli olarak devlet okulları olmak üzere, tüm eğitim kurumlarında obezojenik çevre ile ilgili bilinçlendirme ve farkındalık oluşturma programlarının yürütülmesi önerilir.tr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherGalenos Yayıncılıktr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectChilden_US
dc.subjectNurseen_US
dc.subjectObesity awarenessen_US
dc.subjectObesogenic environmenten_US
dc.subjectÇocuktr_TR
dc.subjectHemşiretr_TR
dc.subjectObezite farkındalığıtr_TR
dc.subjectObezojenik çevretr_TR
dc.titleThe effect of obesogenic environment and socio- demographic characteristics on obesity awareness levels of childrenen_US
dc.title.alternativeObezojenik çevre ve sosyo-demografik özelliklerin çocukların obezite farkındalık düzeylerine etkisitr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.identifier.startpage292tr_TR
dc.identifier.endpage302tr_TR
dc.identifier.volume19tr_TR
dc.identifier.issue3tr_TR
dc.relation.journalGüncel Pediatri / The Journal of Current Pediatricstr_TR
dc.indexed.wosESCIen_US
dc.indexed.scopusScopusen_US
Appears in Collections:2021 Cilt 19 Sayı 3
Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19_3_3.pdf412.92 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons