Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/25862
Title: Investigating prospective ELT teachers’ computer anxiety and their attitudes towards the implementation of ICT in English classrooms
Other Titles: İngilizce öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının bilgisayar kaygısı ve bilgi ve iletişim teknolojileri’nin İngilizce sınıflarında uygulanmasına yönelik tutumlarının araştırılması
Authors: Genç, Zübeyde Sinem
Alkayalar, Arif Ata
Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.
0000-0003-1263-1224
Keywords: Bilgisayar kaygısı
Bilgi ve iletişim teknolojileri
Öğretmen adayları
Tutum
Attitude
Computer anxiety
ICT
Prospective ELT teachers
Issue Date: 16-Feb-2022
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Alkayalar, A. A. (2022). Investigating prospective ELT teachers’ computer anxiety and their attitudes towards the implementation of ICT in English classrooms. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Abstract: Önceki araştırmaların gösterdiği gibi, öğretmenlerin sınıflarda teknoloji entegrasyonuna yönelik tutumları, eğitim ortamlarında bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) uygulanmasını engelleyen faktörleri araştıran çalışmaların ana odak noktası olmuştur. Bununla birlikte, mevcut alanyazın gözden geçirildiğinde, bilgisayarlarla ilgili algılanan kaygıyı ele alan çok az araştırma olduğu ve daha da azının konuyu yabancı dil öğretimi alanında Türkiye bağlamında incelemeye çalıştığı görülmektedir. Bu nedenle, bahsi geçen bu çalışma, karma yöntemden yararlanarak, bu konuları Türkiye bağlamında inceleyerek mevcut alanyazına katkıda bulunmayı amaçlamıştır. Çalışmada, nicel araştırma için BİT'e Yönelik Tutumlar Ölçeği (Albirini, 2004) kullanılmış, nitel veriler ise yarı yapılandırmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Çalışmaya toplam 75 son sınıf İngilizce Öğretmenliği öğrencisi katılmıştır. Verilerin analizi, Türk İngilizce Öğretmenliği öğretmen adayları arasında BİT'in uygulanmasına yönelik olumlu tutumların yanı sıra bilgisayarlara yönelik daha düşük kaygı düzeylerini ortaya koymuştur.
As previous research indicates, the attitudes of prospective teachers toward technology integration in the classrooms have been the main focus of the studies that attempted to investigate the factors hindering the implementation of ICT in educational settings. However, the review of the current literature shows that the perceived anxiety regarding computers is usually overlooked as very few research has investigated the issue, and even fewer attempted to examine the issue in the field of foreign language teaching in the Turkish context. Therefore, following a mixed methods research design, the present study aimed to contribute to the existing literature by investigating these issues in the Turkish context. Attitudes Toward ICT Scale (Albirini, 2004) was adopted for the quantitative inquiry, while the qualitative data was collected through semi-structured interviews. A total of 75 senior prospective ELT teachers participated in the study. The analysis of the data revealed positive attitudes towards the implementation of ICT as well as a lower level of anxiety towards computers among Turkish prospective ELT teachers.
URI: http://hdl.handle.net/11452/25862
Appears in Collections:Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arif_Ata_Alkayalar.pdf1.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons