Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/20129
Title: Öğretmen adaylarının kariyer geleceği algıları, duygusal zekâları ve psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Other Titles: Examining relationship between career future perceptions, emotional intelligence and psychological resilience of pre-service teachers
Authors: Bursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
0000-0002-0308-5885
Özkan, Mustafa
Keywords: Kariyer
Kariyer geleceği algısı
Duygusal zekâ özellikleri
Psikolojik sağlamlık
Öğretmen adayları
Career
Career future perceptions
Emotional intelligence traits
Resilience
Issue Date: 27-Mar-2021
Publisher: Bursa Uludağ Üniversitesi
Citation: Özkan, M. (2021). "Öğretmen adaylarının kariyer geleceği algıları, duygusal zekâları ve psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 44-83.
Abstract: Bu araştırmada öğretmen adaylarının kariyer geleceği algısı ile duygusal zekâ özellikleri ve psikolojik sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Türkiye’deki bir üniversitenin eğitim fakültesinde 2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 644 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Türk kültürüne uyarlaması Doğan (2015) tarafından yapılmış olan Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ), Türk kültürüne uyarlaması Deniz, Işık ve Özer (2013) tarafından yapılmış olan Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği Kısa-Formu (DZÖÖ-KF) ve Türk kültürüne uyarlaması Kalafat (2012) tarafından yapılmış olan Kariyer Geleceği Algısı (KARGEL) kullanılmıştır. Verilerin analizinde parametrik olmayan ilişkisel yöntemler kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının KARGEL toplam puanları ve alt boyutlarından elde edilen puanların bazı demografik özelliklere göre farklılaştığı; kariyer geleceği algısı (KARGEL), kariyer iyimserliği (Kİ), kariyer uyumluluğu (KU) ve piyasaya ilişkin algılanan bilgi (AB) ile duygusal zekâ özelliği arasında pozitif yönde anlamlı; psikolojik sağlamlık düzeyi arasında ise görece daha zayıf anlamlı ve pozitif yönde ilişki saptanmıştır.
This study examined the relationships between pre-service teachers’ career future perceptions, emotional intelligence traits, and psychological resilience levels. The study sample in Turkey’s university education faculty in the 2015-2016 academic year studying constitutes 644 teachers. Data collection tools were personal information form, ‘Career Future Inventory’ developed by Rottinghaus et al. (2005). It adapted to Turkish culture by Kalafat (2012), ‘Trait Emotional Intelligence Questionnaire–Short Form’ developed by Petrides and Furnham (2003) and adapted to Turkish culture by Deniz et al. (2013) and ‘The Brief Resilience Scale’ developed by Smith et al. (2008) and adapted to Turkish culture by Doğan (2015). We made data analysis by non-parametric relational methods. We observed that the pre-service teachers’ total scores and scores obtained from the sub-dimensions of KARGEL differ according to some demographic characteristics. We also found a positive and significant relationship between career future perception (KARGEL), career optimism (CI), career adaptability (KU), perceived market knowledge (AB), and emotional intelligence trait. However, a significant positive relationship was found between teacher candidates’ career future perceptions (career optimism, career compatibility, and market knowledge) and psychological resilience. This relationship is positive and relatively weak.
Description: Bu çalışma, Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Filiz Gültekin'in danışmanlığında Mustafa Özkan tarafından yazılan "Öğretmen adaylarının psikolojik sağlamlık, duygusal zekâ özellikleri ve kariyer geleceği algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi" adlı yüksek lisans tezine dayanılarak hazırlanmıştır.
20. Uluslararası Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
URI: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1328156
https://doi.org/10.19171/uefad.805314
http://hdl.handle.net/11452/20129
ISSN: 2667-6788
Appears in Collections:2021 Cilt 34 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
34_1_2.pdf954.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons