Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/20009
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGündüz, Tülin-
dc.contributor.authorİkiz, Yağmur Dila-
dc.date.accessioned2021-05-05T10:46:14Z-
dc.date.available2021-05-05T10:46:14Z-
dc.date.issued2021-02-24-
dc.identifier.citationİkiz, Y. D. (2021). Otomobil imalatında artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımının çalışan üzerindeki bilişsel yük etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/20009-
dc.description.abstractEndüstri 4.0 kapsamında ortaya çıkan teknolojilerden biri olan Artırılmış Gerçeklik (AG) teknolojisi, çalışma ortamının kullanıcının gerçek ekranında görülebilecek sanal görüntüleri sayesinde kullanıcılara yardım sağlar. AG, kullanıcılara verimlilik ve kalite açısından fayda sağlamasına rağmen, kullanıcılar üzerinde nasıl bir bilişsel etkiye sahip olduğu tam olarak bilinmemektedir. Bilişsel yük, beyinde çalışan hafızanın kullandığı kaynakları ifade eder. Bu çalışmada AG gözlük kullanımının bir otomobil şirketinin montaj hattı çalışanlarının bilişsel yükleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bilişsel yükü ölçmek için elektroensefalografi (EEG) kullanılmıştır. Çalışanların cinsiyetlerine (kadın-erkek) ve yaşlarına (35 yaş altı-35 yaş üstü) göre karşılaştırma yapılmıştır. Çalışanların uyum durumunu belirlemek için denemelerin ilk ve son günü arasındaki fark Wilcoxon testi ile incelenmiştir. Yapılan istatistik sonuçlarına göre p<0,05 olduğundan ve AG gözlüğü kullanılarak alınan deneylerin ortalaması (18,96), gözlüksüz çalışılarak alınan deneylerin ortalamasından (5,24) yüksek olduğundan, AG gözlüğü takılması durumunda çalışanlar üzerinde daha az bilişsel yük olduğu görülmüştür. Kadın ve erkek katılımcılar ile 35 yaş altı ve üstü katılımcıların analizleri Mann Whitney U testi ile gerçekletirilmiş olup sırasıyla p değerleri 0,0531 ve 0,2733 çıkmıştır. Bu sonuçlar da göstermiştir ki kadın ve erkek ile 35 yaş altı ve üstü katılımcıların karşılaştırmaları arasında anlamlı bir fark yoktur. Cihazın kullanımının ilk ve son günleri arasında karşılaştırmalar Wilcoxon testi ile gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucu p değeri 0,856 çıkmış olup ilk ve son günler arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Bu nedenle, AG gözlüğünün cinsiyet ve yaş açısından bilişsel yük üzerinde bir etkisi olmadığı ve cihazın ilk kullanım gününden itibaren ekstra bir bilişsel yük oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.description.abstractAugmented Reality (AR) technology, one of the technologies that emerged within the scope of Industry 4.0, helps users with virtual images of the working environment that can be seen on the user's real screen. Although AR provides benefits to users in terms of efficiency and quality, but it is still not known exactly what cognitive load it has on users. Cognitive load refers to the resources used by the working memory in the brain. In this study, the effect of the use of AR glasses on the cognitive loads of assembly line employees of an automobile company was investigated. Electroencephalography (EEG) was used to measure cognitive load. A comparison was made according to the gender (female-male) and age (under 35-over 35) of the employees. The difference between first and last days of the trials was examined using the Wilcoxon test to determine the compliance status of the employees. According to the statistical results, since p <0.05 and the average of the experiments using AR glasses (18.96) is higher than the average of the experiments (5.24) without AR glasses, it was observed that there is less cognitive load on the employees when they use AR glasses. Analyzes of female and male participants and participants under 35 years of age and over 35 years of age were performed with the Mann Whitney U test, and their p values were 0.0531 and 0.2733, respectively. These results also showed that there is no significant difference between the comparisons of female and male and participants under 35 years of age and over 35 years of age. Comparisons between the first and last days of device use were made using the Wilcoxon test. As a result of the analysis, the p value was found to be 0.856 and it was seen that there was no significant difference between the first and the last days. Therefore, it was concluded that AR glasses do not have an effect on cognitive load in terms of gender, age, and the device does create an extra cognitive load since the first day of use.en_US
dc.format.extentVII, 62 sayfatr_TR
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectArtırılmış gerçekliktr_TR
dc.subjectBilişsel yüktr_TR
dc.subjectElektroensefalografitr_TR
dc.subjectOtomotivtr_TR
dc.subjectAugmented realityen_US
dc.subjectCognitive loaden_US
dc.subjectElectroencephalographyen_US
dc.subjectAutomotiveen_US
dc.titleOtomobil imalatında artırılmış gerçeklik gözlüğü kullanımının çalışan üzerindeki bilişsel yük etkisinin araştırılmasıtr_TR
dc.title.alternativeAn investigation of cognitive load effect using augmented reality glasses in an automotive assembly lineen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.relation.tubitak217M505tr_TR
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü/Endüstri Mühendisliği Anabilim Dalı.tr_TR
dc.contributor.orcid0000-0003-0701-2111tr_TR
Appears in Collections:Fen Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yağmur_Dila_İKİZ.pdf16.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons