Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/16741
Title: Kratylos: Gerçekliği araştırmanın aracı olarak dil
Other Titles: Cratylus: Language as an instrument of inquiring the reality
Authors: Aslan, Hasan
Keywords: Platon
Dil
Uzlaşımcılık
Doğalcılık
Doğruluk
Bilgi
Plato
Language
Conventionalism
Naturalism
Truth
Knowledge
Issue Date: 2005
Publisher: Uludağ Üniversitesi
Citation: Aslan, H. (2005). "Kratylos: Gerçekliği araştırmanın aracı olarak dil". Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 5, 40-48.
Abstract: Platon, Kratylos diyalogunda "adların doğruluğu" sorununu konu eder. Hem, bir "ad" ile o adın '"adlandırdığı '' şey arasındaki "doğruluk" ilişkisinin bir "uzlaşım" konusu olduğunu ileri süren uzlaşımcı dil yaklaşımını, hem de, bir "ad" ile o adın "adlandırdığı " şey arasında "doğal " bir "doğruluk" ilişkisi bulunduğunu ileri süren doğalcı dil yaklaşımını eleştirir. Platon, uzlaşımcı ve doğalcı dil anlayışlarının her ikisinin de gerçekliği araştırmanın aracı olan diyalektik yöntemi olanaksızlaştırdığını göstermek ister. Bu makalede, Platon'un Kratylos diyalogunda, dili, gerçekliği araştırmanın heuristic bir aracı olarak ele aldığı ileri sürülmektedir.
Plato, in Cratylus, raises the question of the '"correctness of names". He criticizes both the conventionalist view, which holds that "convention”, to use a word "to name" something. is "correct'' way of "naming"; and the naturalistic view that holds that there is a "natural" relation between a "name" and the thing "named". Plato discusses that if conventionalist view or naturalistic view of language as taken to be correct then the method of dialectic as the inquiring the nature of things becomes impossible. I argue that Plato's aim is to develop view of language that conceives language as a heuristic instrument of inquiring the nature of things.
URI: http://hdl.handle.net/11452/16741
ISSN: 1303-4251
Appears in Collections:2005 Güz Sayı 5

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005_5_3.pdf2.33 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons