Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/16006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2021-02-04T12:25:18Z-
dc.date.available2021-02-04T12:25:18Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationKahraman, H. (2009). "Fıkhî hadislerin rivâyet değeri bağlamında “Müstehâza hadisi”nin tahric ve tenkidi". Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18(1), 129-148.tr_TR
dc.identifier.issn1301-3394-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/143700-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/16006-
dc.description.abstractAbdest, dinî bir temizliktir. Bu temizlik, el-Mâide Suresi 5/6’da emredilmiştir. Bu âyet aynı zamanda abdestin, farzlarına da işâret etmektedir. Ancak bu konu mezhepler arasında ihtilâflıdır. Abdesti bozan şeyler konusunda da ihtilâf vardır. Bu ihtilâflardan biri de, vücudun herhangi bir yerinde kan çıkması ve çıktığı yerin etrafına dağılmasıdır. Diğer üç mezhebin aksine Hanefîler bu durumun abdesti bozduğu kanaatindedir. Hanefîler bu konuda en-Nisâ 4/43 ve el-Mâide 5/6 âyetlerini delil getirmişlerdir. Hanefîler bu konuda çeşitli hadislerden de istidlâlde bulunmuşlardır. Bunların başında, sürekli istihâza kanı gören Fâtıma bnt. Ebî Hubeyş'in yaşadığı bu problemi Hz. Peygamber'e iletmesinin anlatıldığı hadis gelmektedir. Bu makâlede “Müstehâza Hadisi” ismiyle bilinen bu hadisin tahric ve tenkidi üzerinde durulacaktır.tr_TR
dc.description.abstractThe ablution is religious cleanliness. This cleanliness is commanded in Surah el-Maıda 5/6 in Quran. This verse, at the same time, indicates the ablution’s obligations. But the juristic 130 schools differ in these obligations. There are some differences between schools also in which cancels the ablution. One of these differences is bleeding. According to the Hanafian School, contrary to another three schools, the bleeding cancels the ablution. The Hanafian scholarships put evidence the Nısa 4/43 and Maıda 5/6 verses. The Hanafians conclude in this matter in some hadiths. The most important of these hadiths is which named “Mustahaza Hadith”. In this hadith, Fatıma bnt. Ebî Hubeyş, a companion of the Prophet Muhammed, narrates that she complained to Prophet of her vaginal bleeding out of menstruation. This study contains a critique of this hadith.en_US
dc.language.isotrtr_TR
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectFıkhî hadistr_TR
dc.subjectMustehâza hadisitr_TR
dc.subjectAbdesttr_TR
dc.subjectKantr_TR
dc.subjectJuristic hadithen_US
dc.subjectThe mustahaza hadithen_US
dc.subjectAblutionen_US
dc.subjectBlooden_US
dc.titleFıkhî hadislerin rivâyet değeri bağlamında “Müstehâza hadisi”nin tahric ve tenkiditr_TR
dc.title.alternativeThe criticism of “The mustahaza hadith” in context of methodological value for juristic hadithsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/İlahiyat Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage129tr_TR
dc.identifier.endpage148tr_TR
dc.identifier.volume18tr_TR
dc.identifier.issue1tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisitr_TR
dc.contributor.buuauthorKahraman, Hüseyin-
Appears in Collections:2009 Cilt 18 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
18_1_6.pdf389.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons