Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/12842
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-09-22T13:13:22Z-
dc.date.available2020-09-22T13:13:22Z-
dc.date.issued2015-04-08-
dc.identifier.citationKara, Ş. vd. (2015). “Enstrümantal oluşum kuramıyla Fransızca yabancı dil öğretiminde yaratıcı bir etkinlik çözümlemesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28(Frankofoni Özel Sayısı), 231-242.tr_TR
dc.identifier.issn2667-6788-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153556-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12842-
dc.description.abstractDans le domaine du FLE aux enfants, les objectifs pédagogiques doivent être liés au plaisir d’apprendre. Ainsi la dimension ludique des activités, leur capacité à solliciter et à développer la créativité des apprenants doivent permettre de mettre en place des situations didactiques innovantes, motivantes et génératrices de savoirs nouveaux aussi bien sur le plan linguistique que culturel. Dans cette optique, notre recherche s’appuie sur une activité au cours de laquelle les apprenants turcs réaliseront un dessin animé à l’aide du logiciel « Toontastic » sur tablette tactile revisitant les contes populaires turcs. D’un point de vue didactique, nous mettrons en lumière le processus de la genèse instrumentale au cours duquel le logiciel passe du statut d’artefact à celui d’instrument. Ce cadre théorique est particulièrement adapté pour analyser des situations d’enseignement ayant recours au TICES. Nous analyserons ainsi comment ce processus d’instrumentalisation est susceptible de développer la compétence communicative et interculturellefr
dc.description.abstractÇocuklara yabancı dil olarak Fransızca öğretiminde pedagojik amaçlar öğrenme zevkiyle ilintili olmalıdır. Etkinliklerin oyun boyutları, talepte bulunma yetkinlikleri ve öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirmeleri hem dilbilimsel hem de kültürel alanda yeni bilgiler yaratan, motive edici ve yenilikçi öğrenme ortamlarının hayata geçirilmesine izin vermelidir. Bu açıdan araştırma, Türk öğrencilerin popüler Türk masallarından dokunmatik tabletler üstünde « Toontastic » yazılımı yardımı ile bir çizgi film oluşturma etkinliğine dayanmaktadır. Dil öğretimi açısından, yazılımın ara yüz (artefakt) statüsünden öğretim materyaline geçişiyle enstrümantal oluşum sürecine ışık tutmuş olacağız. Bu teorik çerçeve özellikle iletişim ve bilgi teknolojileri destekli eğitim (TICE) analizine uygundur. Ayrıca bu öğretim materyali geliştirme sürecinin nasıl iletişimsel ve kültürlerarası yetileri geliştiremeye elverişli olduğu da çözümlenecektir.tr_TR
dc.description.abstractIn French teaching as a foreign language for children, educational objectives should be linked to the pleasure of learning. Thus, the playful dimension of the activities, their ability to seek and develop the creativity of learners should allow implementing innovative teaching situations, motivating and generating new knowledge as in cultural and linguistic domains. In this context, our research is based on an activity during which the Turkish learners realize a cartoon using the software "Toontastic" animating some famous Turkish tales on tablet computers. From a didactical point of view, the process, in which the software passes from the status of artifact to the status of instrument of instrumental genesis, will be highlighted. This framework is particularly suitable to analyze teaching situations using ICT. We will analyze how this process of instrumentalization may develop the communicative and intercultural skills.en_US
dc.language.isofrfr
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectGenèse instrumentalefr
dc.subjectTablettes tactilesfr
dc.subjectArtefacts et instrumentsfr
dc.subjectInterculturalitéfr
dc.subjectEnstrümantal oluşumtr_TR
dc.subjectDokunmatik tablettr_TR
dc.subjectArtefakt - enstrümantr_TR
dc.subjectKültürlerarasılıktr_TR
dc.subjectInstrumental genesisen_US
dc.subjectTablet computersen_US
dc.subjectArtifactsen_US
dc.subjectInstrumentsen_US
dc.titleAnalyse d’une activité de créativité en FLE par la théorie de la genèse instrumentalefr
dc.title.alternativeEnstrümantal oluşum kuramıyla Fransızca yabancı dil öğretiminde yaratıcı bir etkinlik çözümlemesitr_TR
dc.title.alternativeAnalysis of a creativity activity in French teaching as a foreign language by the theory of the instrumental genesisen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi.tr_TR
dc.identifier.startpage231tr_TR
dc.identifier.endpage242tr_TR
dc.identifier.volumeFrankofoni Özel Sayısıtr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Educationtr_TR
dc.contributor.buuauthorKara, Şeref-
dc.contributor.buuauthorBroutin, Jonathan-
dc.contributor.buuauthorAlabay, Sercan-
Appears in Collections:2015 Frankofoni Özel Sayısı

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
28_Frankofoniözelsayısı_19.pdf476.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons