Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/12385
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-08-21T10:51:40Z-
dc.date.available2020-08-21T10:51:40Z-
dc.date.issued2012-04-01-
dc.identifier.citationDinçer, F. (2012). “Peacemaking skills: Anatolian sufi verses and the peace education”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 25(1), 35-50.tr_TR
dc.identifier.issn2667-6788-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153459-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/12385-
dc.description.abstractTimoty Reagan says “Peace is our future, and peace education is a key means toward reaching that future” (2003: 2). It is assumed that Anatolian Sufis have been using that key means since thirteenth century. Regardless of the geographical, religious, cultural and chronological distances among them, the verses of Sufis in Anatolia contain similar messages with the peace education today that highlights values like humanism, peace, conflict resolution and tolerance. In addition to these values, the Sufi verses reflect the themes of love toward both God and the whole range of existence. The aim of this present study is to explore the peacemaking skills in some of the verses of Mevlâna Jelaleddin Rumî, Yunus Emre, Kul Himmet, Pir Sultan Abdal and Gaybî Sunullah and to discuss their approach to the concepts like conflict/conflict resolution and humanism for a peaceful world.en_US
dc.description.abstractTimoty Reagan “Barış bizim geleceğimizdir ve barış eğitimi geleceğe erişmemizde anahtar araçtır” der (2003: 2). Bu çalışmada barış kavramının, Anadolu mutasavvıfları tarafından on üçüncü yüzyıldan beri işlenmekte olduğu vurgulanmıştır. Yazıldıkları ülkeler ve dönemler itibariyle, Anadolu tasavvuf şiirleri, aralarındaki coğrafi, dinî, kültürel ve tarihsel farklılıklara rağmen, günümüz barış eğitiminde vurgulanmakta olan insanlık, barış, uzlaşı ve hoşgörü mesajları içermekte olduğu görülmektedir. Bunların yanı sıra, tasavvuf şiirlerinde hem Tanrı’ya ve hem de varlıklar âlemine karşı duyulan sevgi teması işlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, Mevlâna Celaleddin Rumî, Yunus Emre, Gaybî Sunullah, Kul Himmet ve Pir Sultan Abdal’ın şiirlerindeki barış sağlamaya yönelik çabaları tespit etmek, barış dolu bir dünya için çatışma/uzlaşma ve hümanizm gibi kavramları toplumsal kazanımlar ölçeğinde açıklık getirmektir.tr_TR
dc.language.isoenen
dc.publisherUludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectPeace educationen_US
dc.subjectConflict resolutionen_US
dc.subjectConflicten_US
dc.subjectPeaceen_US
dc.subjectNafsen_US
dc.subjectSufismen_US
dc.subjectBarış eğitimitr_TR
dc.subjectUzlaşmatr_TR
dc.subjectÇatışmatr_TR
dc.subjectBarıştr_TR
dc.subjectNefistr_TR
dc.subjectTasavvuftr_TR
dc.titlePeacemaking skills: Anatolian sufi verses and the peace educationen_US
dc.title.alternativeBarış sağlama becerileri: Anadolu tasavvuf dizeleri ve barış eğitimitr_TR
dc.typeArticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.contributor.departmentUludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.tr_TR
dc.identifier.startpage35tr_TR
dc.identifier.endpage50tr_TR
dc.identifier.volume25tr_TR
dc.identifier.issue1tr_TR
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / Journal of Uludag University Faculty of Educationtr_TR
dc.contributor.buuauthorDinçer, Figun-
Appears in Collections:2012 Cilt 25 Sayı 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25_1_3.pdf25_1_3208.23 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons