Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/12195
Title: | Şasi dinamometreli klimatik oda test simülatöründe araç modeli oluşturma ve doğrulama süreci |
Other Titles: | Climatic chamber with chassis dynamometer testing simulator car model development and validation process |
Authors: | Bayram, Hüseyin |
Keywords: | Dinamometre Klimatik oda Yavaşlama Soğutma paketi Test Dynamometer Climatic chamber Coast down Cooling package |
Issue Date: | 18-Dec-2016 |
Publisher: | Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Bayram, H. (2016). "Şasi dinamometreli klimatik oda test simülatöründe araç modeli oluşturma ve doğrulama süreci". Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 21(2), 451-464. |
Abstract: | Askeri ve ticari araçlar seri üretimden önce Ar-Ge aşamasında birçok teste tabi tutulurlar. Testler esnasında aracın performansına bakılarak gereken yerler geliştirilir. Test sonuçlarının doğru şekilde yorumlanabilmesi için birçok parametrenin ölçülmesi ve gerçek hayatın benzetimi gerekmektedir. Test koşullarını sağlayabilmek için geliştirilmiş özel simülatörler bulunmaktadır Bu sistemler gerçek hayat koşullarını (sıcaklık, nem, yük, kuvvet vs.) oluşturarak testler için uygun ortam sağlamaktadır. Simülatör kullanımı test sürecini hızlandırır ve önemli miktarda zaman tasarufu sağlar. Klimatik oda ile entegre edilmiş şasi dinamometresi tasarım doğrulama süreçlerini hızlandırmaktadır. Klimatik oda içerisinde farklı çevresel koşullar sağlanabilmekte ve bu sayede dış hava koşullarından bağımsız olarak testler yapılabilmektedir. Şasi dinamometresi ise aracın güç paketi ve şasi bileşenlerinin yola çıkmadan test edilmesini sağlamaktadır. Bu makalede klimatik oda ve şasi dinamometresi simülatörlerinin birbirlerine entegre edilmesiyle inşa edilmiş olan bir test laboratuarı ele alınmıştır. Klimatik oda ve şasi dinamometresinin genel çalışma prensibi açıklandıktan sonra ilgili simülatörlerin özellikleri üzerinde durulmuştur. Daha sonra araca yolda etki eden dirençlerin dinamometrede benzetimi için gerekli olan parametreler yavaşlama testi (coast-down) ile elde edilmiştir. Son olarak yolda ve simülatörde aynı test yapılmış ve test sonuçları karşılaştırılmıştır. Military and commercial vehicles are subjected to many tests, in the R & D stage before serial production. During this test process, critical parts have to be improved according to the evaluation of vehicle's performance. Measurement of several parameters and simulation of real life conditions are essential for correct interpretation of the test results. There are specially developed simulators to provide the required test conditions. These systems are simulating real life conditions (temperature, humidity, load, force, etc.) and provide a suitable environment for test process. Simulators accelerate the testing process and saving considerable amount of time. Climatic chamber with integrated chassis dynamometer is used to accelerate the process of design verification. Climatic chamber can provide different environmental conditions and by this way test processes can be performed independent from the ambient conditions.Moreover the chassis dynamometer provides testing the vehicle’s power pack and chassis components ınstead of testing the vehicle in road conditions . In this article, a testing laboratory, which was built by integrating the climatic chamber and chassis dynamometer, has been focused on. Firstly the operating principles of the climatic chamber and the chassis dynamometer has been explained and then the simulators’ characteristics are indicated. Secondly the main parameters for the simulation of the resistance acting on the vehicle during road tests have been calculated with the coast-down test on the dynamometer. Finally the same test was performed both on the road and on the simulator for comparing the test results. |
URI: | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/267981 http://hdl.handle.net/11452/12195 |
ISSN: | 2148-4147 2148-4155 |
Appears in Collections: | 2016 Cilt 21 Sayı 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
21_2_33.pdf | 1.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License