Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11452/12076
Title: | Müziksel ve matematiksel öğrenme başarısı arasındaki ilişki |
Other Titles: | The relation between musical and mathematical learning success |
Authors: | Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi. Göğüş, Gülay |
Keywords: | Müzik ve matematik Müziksel ve matematiksel öğrenme Music and mathematic Musical and mathematical learning |
Issue Date: | 2008 |
Publisher: | Uludağ Üniversitesi |
Citation: | Göğüş, G. (2008). "Müziksel ve matematiksel öğrenme başarısı arasındaki ilişki". Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 79-89. |
Abstract: | Bu çalışmada, matematiksel ve müziksel öğrenme arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmacı Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı İlköğretim Okulu 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerine verdiği eğitim sırasında aynı müzik yeteneği sınavıyla okula alınan öğrencilerden bir kısmının yeteneklerini geliştirmede zorluk çektiğini ve bunların çoğunun Matematik dersinde de zorluklarla karşılaştıklarını gözlemiştir. Oluşan kanaati araştırmak amacıyla 2004-2005 öğretim yılında 6. ve 7. sınıflarda öğrenim gören iki öğrenci grubunun Matematik dersi ile müziksel işitme yeteneğinin geliştirilerek müzik okur yazarlığının sağlanmaya çalışıldığı “Solfej-Dikte-Teori” dersi yıl sonu başarı puanları karşılaştırılmıştır. Bulguların bu iki ders arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermesi üzerine 2005-2006 öğretim yılında (bu kez 7. ve 8. sınıfta olan) aynı öğrenci gruplarına ait başarı puanları yeniden karşılaştırılmış ve benzer sonuçlara ulaşılmıştır. The relation of mathematical learning and musical learning have been analyzed in this research. Researcher has observed that some of the students who were accepted to school with the same musical ability exam have difficulty in improving their abilities while teaching 6th, 7th and 8th grade students of Elemantary School of Uludag University State Conservatory and that most of those students mentioned above have also difficulty in Mathematic lessons. In 2004-2005 Academic Years two groups of students in 6. and 7. grade taking Mathematics lessons and “Solfege-Dictation-Theory” in which musical sound hearing is improved and musical literacy is enabled were compared in terms of their end of year success grades in order to research the former opinions. Since the findings show that there is a positive relation among these two lessons the success grades of the same student groups (this time 7. and 8. grades) were compared and similar results were reached. |
URI: | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/153329 http://hdl.handle.net/11452/12076 |
ISSN: | 2667-6788 |
Appears in Collections: | 2008 Cilt 21 Sayı 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
21_1_5.pdf | 207.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License