Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11452/10020
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGenç, Zübeyde Sinem-
dc.contributor.authorGüzel, Ramazan-
dc.date.accessioned2020-03-11T11:48:56Z-
dc.date.available2020-03-11T11:48:56Z-
dc.date.issued2019-07-25-
dc.identifier.citationGüzel, R. (2019). An analysis of the factors that affect the PEC A1 EFL learners' English language self efficacy beliefs. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/10020-
dc.description.abstractThe present study aimed to analyze the factors that affect the PEC A1 EFL learners' English Language self efficacy beliefs. Self-efficacy beliefs of the trainees in Public Education Centers of Bursa province was examined in the context of various variables such as gender, working status, marital status, education level, profession, income rate, duration of course, time of lesson, course period, number of trainees and break time. Three tools were used to collect data: Demographic variables form, Self-Efficacy Scale for English and Semi-structured interview. The first tool demography questionnaire contains twelve questions that will be used as independent variables of the study. These are; gender, viii working status, marital status, education level, profession, income rate, having child, number of trainees of the course, duration of the course, time of lessons, break time and course period. Self-Efficacy Scale for English was used to investigate foreign language skills of the trainees, and the scale was used for the evaluation of Public Education Centers' A1 level language curriculum. The study included 102-course participants from eight public education centers in Bursa province. A semi-structured interview was conducted to get more reliable data and 10 volunteer trainees were interviewed to gather qualitative data. Quantitative data were analysed by descriptive statistics while qualitative data were analysed via the content analysis process. The findings indicated that self-efficacy of Public Education Centers’ trainees did not differ according to their personal traits. Correlation analysis shows that there are strong relationships among number of trainees and break time of the courses and reading, writing, listening and speaking skills. And finally, the results indicate that English language selfefficacy levels of the trainees are moderate, and based on this it can be said that the basic level English course programs at the Public Education Centers provide the participants with the skills at a moderate level. It can be said that this study contributes to the related literature in terms of the results achieved.en_US
dc.description.abstractBu çalışma Halk Eğitim Merkezleri A1 seviye EFL öğrenenlerinin İngilizce Dilinin öz yeterlik inançlarını etkileyen faktörleri incelemeyi amaçlamıştır. Bursa İli Halk Eğitim Merkezlerinde kursiyerlerin öz yeterlik inançları cinsiyet, çalışma durumu, medeni durum, eğitim düzeyi, meslek, gelir oranı, ders süresi, ders süresi, kursiyer sayısı ve mola süresi gibi çeşitli değişkenler bakımından incelenmiştir. x Veri toplamak için üç araç kullanılmıştır: Demografik değişkenler formu, yabancı dil öz yeterlilik ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme. İlk araç demografi anketi çalışmanın bağımsız değişkenleri olarak kullanılacak on iki soru içermektedir. Yabancı Dil Öz Yeterlik Ölçeği ise kurslar sonunda kursiyerlerin yabancı dil öz yeterliliklerini ölçmek için ve Halk Eğitim Merkezlerinin A1 seviye İngilizce Programının değerlendirilmesi için kullanılmıştır. Çalışmaya Bursa İlindeki sekiz halk eğitim merkezinden 102 kursiyer dahil olmuştur. Daha güvenilir veriler elde etmek için yarı yapılandırılmış görüşme yapılmış ve nitel verileri toplamak için 10 gönüllü kursiyer ile görüşülmüştür. Nicel veriler tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilirken, nitel veriler içerik analizi süreci ile analiz edilmiştir. Bulgular, Halk Eğitim Merkezi kursiyerlerinin öz yeterliliklerinin kişisel özelliklerine göre farklılık göstermediğini göstermiştir. Korelasyon analizi, kursiyer sayısı ile derslerin mola süresi ve okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerileri arasında güçlü ilişkiler olduğunu göstermektedir. Son olarak, sonuçlar kursiyerlerin yabancı dil öz yeterlik seviyelerinin makul seviyede olduğunu ve buna dayanarak Halk Eğitim Merkezlerinde temel düzeyde İngilizce kurs programlarının katılımcılara orta düzeyde beceriler sağladığı söylenebilir. Bu çalışma elde edilen sonuçlar açısından ilgili literatüre katkı sağlayacaktır.tr_TR
dc.format.extentXIX, 147 sayfatr_TR
dc.language.isoenen_US
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.rightsAtıf 4.0 Uluslararasıtr_TR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCommon European framework of reference for languagesen_US
dc.subjectAvrupa dilleri için ortak başvuru çerçevesitr_TR
dc.subjectPublic education centreen_US
dc.subjectSelf-efficacyen_US
dc.subjectProgram evaluationen_US
dc.subjectYabancı dil olarak İngilizce öğretimitr_TR
dc.subjectÖz yeterliktr_TR
dc.subjectProgram değerlendirmetr_TR
dc.subjectHalk eğitim merkezitr_TR
dc.subjectTeaching English as a foreign languageen_US
dc.titleAn analysis of the factors that affect the PEC A1 EFL learners' English language self efficacy beliefsen_US
dc.title.alternativeHalk eğitim merkezleri A1 seviye EFL öğrenenlerin İngilizce dilindeki öz yeterlik inançlarını etkileyen faktörlerin analizitr_TR
dc.typemasterThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr_TR
dc.contributor.departmentBursa Uludağ Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü/Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı/İngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı.tr_TR
Appears in Collections:Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans Tezleri / Master Degree

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
801610016.pdf3.75 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons